Według analityków IDC w 2016 roku rynek rozwiązań spłecznościowych dla biznesu będzie wart siedem razy więcej niż obecnie. Popyt na takie systemy będzie rósł przede wszystkim ze względu na chęć usprawnienia przepływu wiedzy między pracownikami, a także efektywności komunikacji z klientami.
Do grona systemów biznesowych wykorzystujących mechanizmy znane z popularnych społeczności internetowych analitycy IDC zaliczają głównie narzędzia wspierające pracę zespołową - w tym komunikatory oparte na mikroblogach, korporacyjne serwisy społecznościowe pozwalające na tworzenie profili użytkowników oraz śledzenie strumieni ich aktywności, a także rozbudowane fora dyskusyjne i serwisy typu wiki wyposażone w funkcje precyzyjnego oznaczania i oceny treści. Rynek tego typu rozwiązań w 2016 roku ma być warty niemal 4,5 mld USD. W zeszłym roku wartość tego rynku oszacowano na 767,4 mln USD.
Społecznościowe rozwiązania biznesowe mają być rozwiązaniem wielu problemów związanych z obiegiem informacji w firmie i budowaniem firmowej bazy wiedzy. Tego typu aplikacje mają być też doskonałym uzupełnieniem - a nawet częścią - systemów wspierających pracę zespołową i wymianę informacji z pracownikami, partnerami, a nawet klientami. Jako takie, rozwiązania społecznościowe mają pełnić coraz ważniejszą rolę wśród narzędzi wspierających procesy decyzyjne. Według ekspertów za popularyzacją mechanizmów społecznościowych w biznesie przemawiać będą też prywatne przyzwyczajenia użytkowników.
Zdaniem analityków IDC w 2011 roku największym dostawcą systemów wykorzystujących funkcje społecznościowe był koncern IBM. Z analiz IDC wynika, że na sprzedaży takich rozwiązań Big Blue zarobił ponad 105 mln USD. Kolejne cztery miejsca zajęły odpowiednio firmy: Jive Software, Communispace, Telligent oraz Socialtext. Warto wspomnieć, że ambicje dołączenia do czołówki dostawców tego typu systemów ma m.in. Microsoft. W realizacji tego planu pomóc ma wyceniany na ok. 1 mld USD zakup skierowanego do biznesu serwisu społecznościowego Yammer. Plany uruchomienia korporacyjnej wersji serwisu społecznościowego ma również koncern Google. Ofertę rozwiązań opartych na funkcjach znanych z serwisów społecznościowych systematycznie rozwijają także firmy takie jak Oracle, czy Salesforce.
źródło: idcJeśli chcesz otrzymywać wyczerpujące informacje z serwisu MRT Net, zaprenumeruj nasz Newsletter