Informacja o tym, że pakiet kontrolny akcji TVN przejął mało znany w Polsce Scripps Networks Interactive zaskoczyła rynek. Pewniakiem miał być w tej transakcji Bauer. Właściciele ITI i Francuzi z Canal Plus postawili jednak na Amerykanów. Kim jest nowy właściciel polskiej stacji?
Billboard TVN
Jesteśmy dumni, że możemy przekazać spółkę w ręce Scripps Networks Interactive – firmy o 140-letniej historii, jednej z najlepiej przewidujących nowe trendy koncernów mediowych w Ameryce - mówi Bruno Valsangiacomo, współzałożyciel Grupy ITI. Rzeczywiście - nabywca większościowego pakietu udziałów w TVN, Scripps Networks Interactive to - tak jak ITI - rodzinna firma, stworzona przez medialnego wizjonera. Poznajcie jego historię.
Edward Willis Scripps
Założycielem koncernu był Edward Willis Scripps, syn emigranta z Londynu, który swój pierwszy dziennik "Penny Press" wypuścił na rynek w 1878 roku dzięki pożyczce od brata. Scripps, w odróżnieniu od swoich konkurentów - jak William Randolph Hearst - nie chciał wydawać krzykliwych tabloidów, pisał o realnych problemach ludzi pracy. I szybko odniósł sukces. "Penny Press" zmienił w ciągu kilku lat nazwę na "Cleveland Press” i stał się najbardziej liczącym się tytułem w stanie Ohio. Gazeta przetrwała do lat 80 XX wieku.
Siedziba Scripps Networks Interactive w Knoxville
Scripps nie poprzestał na jednym tytule. Rozwijał swój medialny interes dalej. Systematycznie przejmował kolejne lokalne tytuły. W 1907 roku stworzył też własną agencję prasową United Press Asscociations, która po połączeniu z agencją założoną przez Hearsta rzuciła rękawicę informacyjnemu amerykańskiemu monopoliście, czyli Associated Press. To Scripps stworzył też pierwszą gazetę wolną od reklam. Niestety "The Day Book" długo nie utrzymała się na rynku.
Od 1990 roku firma ma siedzibę w Cincinatti.
Dziś SNI to nadal rodzinna firma, po śmierci Scrippsa przejęły ją jego dzieci i wnuki. Pozycją koncernu zachwiała w 2012 roku śmierć 94- letniego Roberta, wnuka legendarnego założyciela. W mediach zaczęły się spekulacje, że młode pokolenie z rodu medialnego magnata będzie chciało sprzedać firmę. Ale nic z tego, wręcz przeciwnie. SNI kontynuował politykę przejęć.
Marcus Tellenbach Prezes Zarządu i Dyrektor Generalny TVN SA oraz Noe NeCastro, Chief Development Officer Scripps Networks Interactive
W poniedziałek ogłoszono, że SNI przejęło 52,7 proc akcji TVN.
W portfolio firmy znajduje się m.in. Food Network, Cooking Channel, Travel Channel oraz Great American Country. Kanały stacji docierają łącznie do ponad 190 milionów odbiorców miesięcznie.
Prowadząca "Rehab Addict"
Scripps Networks Interactive specjalizuje się w kanałach tematycznych - kulinarnych, podróżniczych i wnętrzarskich. To SNI nadaje kanał dla majsterkowiczów, czyli DIY Network, w którym świetnie odnalazłby się na pewno nasz Adam Słodowy. W stacji HGTV odnaleźć można też całą gamę propozycji dla osób zainteresowanych aranżacją wnętrz czy pielęgnacją ogrodów.
Guy Fieri to jedna z gwiazd programu Polsat Food Network.
W Polsce Scripps Networks Interactive ma zaledwie dwa kanały tematyczne - Polsat Food i Travel Channel. Pierwszy jest kanałem kulinarnym. Można tu obejrzeć programy Nigelli Lawson czy Guya Fieriego, który podróżuje w poprzek Ameryki, polując na najbardziej unikalną i różnorodną kuchnię, aby próbować specjałów menu w przydrożnych barach i knajpach.
Travel Channel
Drugim z dostępnych w Polsce kanałów Scripps Networks Interactive jest Travel Channel. To podróżniczy telewizyjny gigant. Jest dostępny w Europie, Afryce, Azji i na Bliskim Wschodzie. Kanał istnieje od 1994 roku. Nadaje w 21 językach, w 130 krajach na świecie, przez 24 godziny.
źródło: tvnJeśli chcesz otrzymywać wyczerpujące informacje z serwisu MRT Net, zaprenumeruj nasz Newsletter