

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył na Vectrę ponad 22 mln zł kary - czytamy w oficjalnym komunikacie. Spółka, zdaniem urzędników, "bezprawnie podwyższała opłaty za internet lub telewizję o 5 zł". Vectra może odwołać się od decyzji.
Vectra została ukarana przez Urząd Ochrony Konkurencji Konsumentów. Zdaniem UOKiK jeden z największych polskich dostawców internetu zastosował nieprawidłowe procedury. "Vectra jednostronnie, bez podstawy prawnej, zmieniła zapisy umowy na czas nieoznaczony i bezprawnie podwyższała opłaty za internet lub telewizję o 5 zł (60 lub 120 zł w skali roku)" - czytamy w oficjalnym komunikacie zamieszczonym w mediach społecznościowych.
"Następnie, przez kolejne lata, w oparciu o tę bezprawnie wprowadzoną klauzulę modyfikacyjną, sugerowała klientom jednostronne podwyższenie o 5 złotych miesięcznie opłaty abonamentowe za każdą z usług telekomunikacyjnych - telewizji lub dostępu do internetu (60 zł lub 120 zł w skali roku). Przedsiębiorca wyznaczył im przy tym termin, w ramach którego mogą nie zgodzić się na zmiany i wypowiedzieć świadczone usługi. Jeśli tego nie zrobili, Vectra pobierała ustalone jednostronnie podwyższone opłaty" - czytamy w stanowisku urzędników.
Vectra ukarana przez UOKiK
- Przedsiębiorca powinien dotrzymywać umowy zawartej z konsumentem zarówno w zakresie treści, jak i warunków świadczenia usług. Umowy z Vectrą zawarte na czas nieoznaczony nie posiadały klauzuli, która określałaby kryteria i zakres ewentualnych zmian. Jest to niezbędne aby konsumenci mogli przewidzieć w jakich sytuacjach jednostronne zmiany mogą być wprowadzone, np. kiedy może wzrosnąć cena usługi - mówi Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK w komunikacie opublikowanym na stronach Urzędu.
Prezes urzędu już w listopadzie 2021 r. postawił spółce zarzuty. Teraz wydał decyzję, w której uznał, że zarówno klauzula modyfikacyjna, a także późniejsze podwyżki opłat abonamentowych, nie zostały skutecznie wprowadzone do obowiązujących umów, gdyż odbyło się to bez podstawy prawnej, co wprowadzało konsumentów w błąd.
"Zarówno te działania, jak i następnie pobieranie opłat abonamentowych w zwiększonej wysokości stanowią praktykę, która narusza zbiorowe interesy konsumentów. Na Vectrę została nałożona kara ponad 22 mln zł (22 231 676 zł), nakaz zaniechania praktyki i usunięcia jej skutków. Po uprawomocnieniu decyzji, spółka będzie miała obowiązek zwrotu na rzecz konsumentów pobranych w sposób nieuprawniony części opłat abonamentowych przez okres, w którym je naliczała" - twierdzi UOKiK.
UOKiK informuje, że konsumenci mają otrzymać zwrot części opłaconego abonamentu. Vectra może odwołać się od decyzji UOKiK.
źródło: uokikJeśli chcesz otrzymywać wyczerpujące informacje z serwisu MRT Net, zaprenumeruj nasz Newsletter