Logowanie

Ukryj panel

Strona główna
MRT Net
Reklama
Logowanie
Nick :
Hasło :
 Zapisz
Rejestracja
Zgubiłeś hasło ?

Kamerki internetowe.

Panel sterowania
MRT Net
Aktualności
Artykuły
Archiwum
Czas na narty !
Czas na rower !
Zwiedzaj Kraków
Plikownia
Linki
Kalendarz
Galeria
Radio Online
Gry Online
Twój YouTube!
Ankiety
Newsletter
RSS
Księga gości
Wyszukiwarka
Kontakt

Reklama
MRT Net

40% zniżki karnet w PKL.

Partnerzy

Wyszukiwarka
Zaawansowane szukanie

Chmura Tag'ów
Microsoft Programy Samsung Wave Android Bada Aktualności Linki Nowości Informacje Fotografia T-Mobile Technologie Adobe Specyfikacje Galaxy Premiera Zapowiedzi Intel Nvidia Kraków Architektura Biotechnologia Chip System Nawigacja Galileo Gps Windows Linux Galeria Software Hardware Top 500 Superkomputery Serwer Wirtualizacja Flash Pamięci Internet Plikownia YouTube Gry Radio Amd Panasonic Nokia Nikon Sony OS Cloud Computing Red Hat Enterprise Toshiba LTE 4G Lockheed Martin Motorola IBM Internet Explorer 11 Grafen Wirtualna Mapa Krakowa Lamusownia Kraków DVB-T2 TeamViewer 13.0 Fifa 2018 Trasy rowerowe Pro Evolution Soccer 2018 Mozilla Firefox Pity 2017 Rakiety NSM Windows 8 Sony Xperia Tablet S LEXNET Samsung Galaxy S9 Dworzec Główny Kraków PKP Windows Phone Windows 10 Microsoft Lumia 950



  Polska armia: 26 nowych średnich śmigłowców wielozadaniowych walka o 3mld.
Artykul
Kategoria : Militaria
Dodany : 18.01.2012 14:04
Komentarze : 0




Śmigłowcowi potentaci AgustaWestland i Sikorsky Aircraft szykują się do walki o warte 3 mld zł zamówienia polskiej armii. Obydwa koncerny mają u nas fabryki helikopterów.


fot: sikorsky - S-70i BLACK HAWK Helicopter

Rozgrywka miedzy europejskimi i amerykańskimi producentami idzie nie tylko o pierwszy kontrakt na 26 wielozadaniowych śmigłowców. Wygrana w wiosennym przetargu otworzy zwycięzcy drogę do kolejnych, przyszłych, zapewne jeszcze większych zamówień ogromnej wartości.

Zobacz prezentację helikoptera Black Hawk.

Zobacz prezentację helikoptera NH90.

Koncerny kupują fabryki

Nie jest tajemnicą, że jednym z motywów inwestowania nad Wisłą, zarówno amerykańskiej korporacji United Technologies Corp. (Sikorsky) jak i włosko- brytyjskiej AgustaWestland były nadzieje związane z dostawami wojskowymi dla modernizującej się armii. To dlatego m.in. Sikorsky rozkręcił w przejętych kilka lat temu podkarpackich zakładach PZL Mielec, produkcję wielozadaniowych Black Hawków w najnowszej , eksportowej wersji S70i.


fot: sikorsky - S-70i BLACK HAWK Helicopter

AgustaWestland kupując rok temu PZL Świdnik, odziedziczyła szczególne związki tej firmy z wojskiem, w którym do dziś służy kilkadziesiąt śmigłowców wyprodukowanych w podlubelskiej spółce .

Na początku stycznia „Świdnik" podpisał z MON kolejne umowy warte co najmniej 380 mln zł. Zakład z grupy AgustaWestland dostarczy w najbliższych latach siłom powietrznym pięć nowych sokołów i zmodernizuje 14 kolejnych, wojskowych śmigłowców. Nowe helikoptery będą służyć do przewożenia delegacji rządowych i personelu wojskowego. Wśród modernizowanych 14 maszyn, osiem to Mi-2, dwa starsze SW-3 z floty rządowej a cztery to sokoły wyposażane i uzbrajane do misji bojowych w ramach programu Głuszec.

Jeden śmigłowiec do różnych zadań

Nie to zamówienie, podnosi jednak temperaturę dyskusji w lotniczej branży, ale zapowiedziany w końcu zeszłego roku przetarg na 26 nowych średnich śmigłowców wielozadaniowych, w kilku wersjach, o wartości sięgającej 3 mld zł.


fot: Agusta Westlands - NH90

MON deklaruje , ze już w pierwszym kwartale tego roku armia przedstawi swoje wymagania i uruchomi konkurs. Dostawy maszyn zaplanowano do 2017 roku.

Oprócz helikopterów transportowych wojsko zakontraktuje trzy specjalnie wyposażone śmigłowce poszukiwawczo- ratownicze i cztery helikoptery do zwalczania okrętów podwodnych.

Wszystkie śmigłowce, według wstępnych założeń, mają bazować na tej samej wielozadaniowej platformie.

-To warunek trudny do spełnienia. Uniwersalnych helikopterów nie ma. Sensowniejsze jest dobieranie maszyn do konkretnych potrzeb i przyszłych zadań – mówi Bartosz Głowacki z pisma Skrzydlata Polska.
Ostra konkurencja



Wojsko podkreśla, że zainteresowane jest modernizowaniem śmigłowcowej floty, przede wszystkim w oparciu o maszyny produkowane w kraju. Obniża to koszty, ułatwia eksploatację, serwis i przyszłą modernizację sprzętu. Nic dziwnego, że takie oczekiwania mobilizują do coraz ostrzejszej rywalizacji amerykańskich i europejskich konkurentów. Nicola Bianco, dyrektor zarządzający PZL-Świdnik przyznaje, że przedstawienie najbardziej atrakcyjnego rozwiązania na dostawę 26 śmigłowców w ramach przetargu polskiego Ministerstwa Obrony Narodowej, AgustaWestland traktuje jako wyzwanie: - Mamy produkt, możliwości, doświadczenie i organizację pozwalające odpowiedzieć na potrzeby sił zbrojnych - zachęca.
Black hawk przeciw Europie

Spółka PZL Mielec by Sikorsky, która już eksportuje pierwsze wyprodukowane w kraju black hawki przekonuje, że to jej śmigłowiec oferowany armii, nie ma sobie równych. Sprawdzony w licznych kampaniach, produkowany w tysiącach sztuk helikopter, w US Army wykorzystywany jest jako maszyna transportowa, ratownicza a nawet morska. W zależności od wyposażenia i pakietu logistyczno - treningowego black hawk może kosztować od 12 nawet do 44 mln dol. za sztukę.

Włoska konkurencja proponuje polskiej armii swoją najnowszą, robioną z Eurocopterem, wielozadaniową konstrukcję: większy: wyposażony w rampę śmigłowiec NH 90. To nowoczesny, zbudowany z kompozytów helikopter transportowy, adaptowany z powodzeniem także do specjalistycznych zadań. W Europie zdobył wielu użytkowników: jest w armiach francuskiej, niemieckiej, włoskiej, fińskiej, portugalskiej, greckiej. Trafił do Australii i Nowej Zelandii.W zależności od konfiguracji cena NH 90 oscyluje wokół 16 mln euro za sztukę.


źródło: pap
  



^ Wróć do góry ^
Powered by MRT Net 2004-2024.