Logowanie

Ukryj panel

Strona główna
MRT Net
Reklama
Logowanie
Nick :
Hasło :
 Zapisz
Rejestracja
Zgubiłeś hasło ?

Kamerki internetowe.

Panel sterowania
MRT Net
Aktualności
Artykuły
Archiwum
Czas na narty !
Czas na rower !
Zwiedzaj Kraków
Plikownia
Linki
Kalendarz
Galeria
Radio Online
Gry Online
Twój YouTube!
Ankiety
Newsletter
RSS
Księga gości
Wyszukiwarka
Kontakt

Reklama
MRT Net

40% zniżki karnet w PKL.

Partnerzy

Wyszukiwarka
Zaawansowane szukanie

Chmura Tag'ów
Microsoft Programy Samsung Wave Android Bada Aktualności Linki Nowości Informacje Fotografia T-Mobile Technologie Adobe Specyfikacje Galaxy Premiera Zapowiedzi Intel Nvidia Kraków Architektura Biotechnologia Chip System Nawigacja Galileo Gps Windows Linux Galeria Software Hardware Top 500 Superkomputery Serwer Wirtualizacja Flash Pamięci Internet Plikownia YouTube Gry Radio Amd Panasonic Nokia Nikon Sony OS Cloud Computing Red Hat Enterprise Toshiba LTE 4G Lockheed Martin Motorola IBM Internet Explorer 11 Grafen Wirtualna Mapa Krakowa Lamusownia Kraków DVB-T2 TeamViewer 13.0 Fifa 2018 Trasy rowerowe Pro Evolution Soccer 2018 Mozilla Firefox Pity 2017 Rakiety NSM Windows 8 Sony Xperia Tablet S LEXNET Samsung Galaxy S9 Dworzec Główny Kraków PKP Windows Phone Windows 10 Microsoft Lumia 950



  Prototyp nowego, ultrakompaktowego silnika, który umożliwi wynoszenie małych satelitów poza orbitę.
Artykul
Kategoria : Nowe technologie
Dodany : 21.04.2012 17:48
Komentarze : 0



Europejski zespół naukowców, pracujący pod kierunkiem École Polytechnique Fédérale de Lausanne (EPFL), opracował prototyp nowego, ultrakompaktowego silnika, który umożliwi wynoszenie małych satelitów poza orbitę ziemską. Nowy silnik ma obniżyć koszty badania przestrzeni kosmicznej.

Stanowi on dorobek projektu MICROTHRUST (Mikronapęd elektryczny na bazie układów mikroelektromechanicznych (MEMS) do małych statków kosmicznych, umożliwiający robotyczną eksplorację kosmosu i badania kosmosu), który uzyskał wsparcie na kwotę 1,9 mln EUR z tematu "Kosmos" Siódmego Programu Ramowego (7PR) UE.

Kompaktowy silnik waży jedynie kilkaset gram i został specjalnie zaprojektowany do napędu małych satelitów o wadze od 1 do 100 kilogramów. Tradycyjny silnik rakietowy sterujący może zmienić orbitę maszyny wokół naszej planety i skierować ją do bardziej odległych miejsc, ale zwykle jest wykorzystywany w większych i droższych statkach kosmicznych. Naukowcy twierdzą, że ich prototyp zostanie prawdopodobnie wykorzystany w opracowywanym obecnie przez EPFL satelicie "CleanSpace One", który będzie sprzątać śmieci kosmiczne, oraz w roju holenderskich satelitów OLFAR, które będą rejestrować ultraniskie sygnały o częstotliwości radiowej po drugiej stronie Księżyca.

Prototyp waży zaledwie około 200 gramów wraz z paliwem i elektroniką sterującą. Silnik może być zamontowany na satelitach o wielkości zaledwie 10 x 10 x 10 centymetrów. Jest również wyjątkowo wydajny.

"Obecnie nanosatelity są zablokowane na swoich orbitach. Naszym celem jest uwolnienie ich" - mówi Herbert Shea, kierownik Laboratorium Mikroukładów do Technologii Kosmicznych przy EPFL i koordynator projektu MICROTHRUST.

W ostatnich latach prace nad budową małych satelitów zintensyfikowały się, głównie ze względu na niskie koszty produkcji i wystrzelenia. Koszt małego satelity wynosi około 500 mln USD, podczas gdy na większy potrzeba setek milionów. Problem z nanosatelitami polegał dotychczas na braku sprawnego układu napędowego.

Nowy minisilnik nie spala paliwa, tylko jest napędzany cieczą "jonową" - w tym projekcie był to ciekły związek chemiczny EMI-BF4, wykorzystany jako roztwór i elektrolit. Składa się z jonów - elektrycznie naładowanych molekuł, które są ekstrahowane z cieczy i wyrzucane, aby wytworzyć ciąg. Paliwo jest wyrzucane, a nie spalane.

"Obliczyliśmy, że osiągnięcie orbity Księżyca przez nanosatelitę o wadze 1 kg z naszym silnikiem zajmie około 6 miesięcy, a zużycie paliwa wyniesie 100 mililitrów" - informuje Muriel Richard, naukowiec ze Szwajcarskiego Centrum Kosmicznego przy EPFL.
"Nasz prototyp nadal boryka się z kilkoma problemami związanymi z przepływem na końcówkach wylotowych, co może powodować zwarcia" - stwierdził dr Shea.

Wkład w badania wnieśli również członkowie konsorcjum MICROTHRUST, naukowcy z Holandii, Szwecji i Wlk. Brytanii.


źródło: EPFL via MICROTHRUST
  



^ Wróć do góry ^
Powered by MRT Net 2004-2025.