Logowanie

Ukryj panel

Strona główna
MRT Net
Reklama
Logowanie
Nick :
Hasło :
 Zapisz
Rejestracja
Zgubiłeś hasło ?

Kamerki internetowe.

Panel sterowania
MRT Net
Aktualności
Artykuły
Archiwum
Czas na narty !
Czas na rower !
Zwiedzaj Kraków
Plikownia
Linki
Kalendarz
Galeria
Radio Online
Gry Online
Twój YouTube!
Ankiety
Newsletter
RSS
Księga gości
Wyszukiwarka
Kontakt

Reklama
MRT Net

40% zniżki karnet w PKL.

Partnerzy

Wyszukiwarka
Zaawansowane szukanie

Chmura Tag'ów
Microsoft Programy Samsung Wave Android Bada Aktualności Linki Nowości Informacje Fotografia T-Mobile Technologie Adobe Specyfikacje Galaxy Premiera Zapowiedzi Intel Nvidia Kraków Architektura Biotechnologia Chip System Nawigacja Galileo Gps Windows Linux Galeria Software Hardware Top 500 Superkomputery Serwer Wirtualizacja Flash Pamięci Internet Plikownia YouTube Gry Radio Amd Panasonic Nokia Nikon Sony OS Cloud Computing Red Hat Enterprise Toshiba LTE 4G Lockheed Martin Motorola IBM Internet Explorer 11 Grafen Wirtualna Mapa Krakowa Lamusownia Kraków DVB-T2 TeamViewer 13.0 Fifa 2018 Trasy rowerowe Pro Evolution Soccer 2018 Mozilla Firefox Pity 2017 Rakiety NSM Windows 8 Sony Xperia Tablet S LEXNET Samsung Galaxy S9 Dworzec Główny Kraków PKP Windows Phone Windows 10 Microsoft Lumia 950



  Podjęcie badań nad akwizycją języka dla robotów.
Artykul
Kategoria : Nowe technologie
Dodany : 29.08.2012 21:36
Komentarze : 0



W Europie badania w dziedzinie robotyki stale zyskują na rozmachu. Wprowadzenie robotów humanoidalnych zmusiło naukowców do podjęcia badań nad akwizycją języka.

Przykładem jest zespół naukowców z Wlk. Brytanii, który pracował nad robotami zdolnymi do opanowania umiejętności językowych. Badania, zaprezentowane w czasopiśmie PLoS ONE, skupiły się na wczesnych etapach analogicznych do tych cechujących dziecko w wieku od 6 do 14 miesięcy, czyli przejścia od gaworzenia do pierwszych słów. Wyniki, które rzucają światło na potencjalne systemy interakcji człowiek-robot w pracach analizujących wczesną akwizycję języka, stanowią dorobek projektu ITALK (Integracja i transfer działań oraz wiedzy językowej u robotów), który otrzymał 6,3 mln EUR z tematu "Technologie informacyjne i komunikacyjne" (TIK) Siódmego Programu Ramowego (7PR) UE.

Naukowcy z grupy Adaptive Systems Research Group przy Uniwersytecie w Hertfordshire, Wlk. Brytania, odkryli, że robot analogiczny w stosunku do dziecka w wieku 6 - 14 miesięcy jest w stanie rozwinąć podstawowe umiejętności językowe. Robot, nazwany DeeChee, przeszedł od wypowiadania sylab po rozmaite formy słowne, między innymi kolory i kształty w następstwie "konwersacji" z ludźmi. Ludzie mieli zwracać się do robota w taki sposób, jakby był małym dzieckiem.

"Wiadomo, że niemowlęta są wrażliwe na częstotliwość dźwięków w mowie, a przeprowadzone doświadczenia pokazują, jak można tę wrażliwość modelować, wspomagając naukę słów przez robota" - stwierdza autorka naczelna Caroline Lyon z Uniwersytetu w Hertfordshire.

W artykule czytamy: "Chcieliśmy zbadać interakcję człowiek-robot w sposób celowo niepreskryptywny. Umożliwienie uczestnikom naturalnego wypowiadania się otworzyło możliwości szerokiego zakresu zachowań, które z pewnością zostały wykorzystane. Niektórzy z uczestników byli lepszymi nauczycielami od innych. Ci mniej sprawni byli skąpi w słowach, podczas gdy ci gadatliwi chwalili DeeChee na każdym kroku, co odchyliło proces uczenia w kierunku nie-słów".

Naukowcy stwierdzili, że pierwszym z powodów, dla którego robot nauczył się słów było wielokrotne powtarzanie przez nauczyciela słów w oczekiwanej już odpowiedzi. Drugim powodem była zmienność nieprominetnych ciągów słów, powodująca że ich częstotliwość była rozłożona. Zdaniem zespołu to zjawisko stanowi podstawę wielu automatycznych wykrywaczy plagiatów, w których dokładne odpowiedniki krótkich ciągów leksykalnych wskazują na kopiowanie. Na koniec fonemiczna reprezentacja mowy nauczyciela kierowanej do robota nie jest jednakowo stabilnym mapowaniem dźwięków.

"Częstotliwość sylab w słowach o zróżnicowanych formach fonemicznych może być obniżona w porównaniu do słów lub ich części o prominetnej treści" - czytamy w artykule. "Od dawna wiadomo, że w praktyce, mowa spontaniczna jest niezwykle zróżnicowana. Wyniki prac wskazują na potencjał systemów interakcji z człowiekiem do wykorzystania w badaniach nad akwizycją języka, a iteratywna metodologia rozwojowa podkreśla sposób, w jaki urzeczywistniony charakter interakcji może ujawnić istotne czynniki dotyczące dynamiki akwizycji języka, które w innym sposób pozostałyby ukryte przed specjalistami od modelowania".


źródło: Uniwersytet w Hertfordshire
  



^ Wróć do góry ^
Powered by MRT Net 2004-2025.