Ponad połowa firm planuje zwiększenie wydatków na prowadzenie kampanii komunikacyjnych za pośrednictwem social media - wskazują wyniki badania Worldcom Social Media B2B Study.
Badanie przeprowadzone wśród ponad 100 firm sektora B2B, wykazało rosnące znaczenie social media w kampaniach PR. Prawie wszystkie ankietowane firmy (83 proc.) deklarowały wykorzystanie ich w komunikacji z grupami docelowymi, a 66 proc. potwierdziło wzrost roli social media w działaniach PR w stosunku do 2010 roku. Ponadto, 89 proc. zarządzających spodziewa się korzyści biznesowych z tej formy komunikacji.
- Społeczności internetowe są integralną częścią każdej strategii marketingowej B2B - dodaje Cortney Rhoads Stapleton, prezes Wordcom B2B Practice Group oraz wiceprezes nowojorskiej agencji BlissPR. - Badanie pokazuje, że prawie wszystkie firmy dostrzegają znaczenie social media, ale wiele z nich nie do końca jeszcze wie, jak z nich korzystać. Spodziewamy się poprawy sytuacji na przestrzeni najbliższego roku, gdy firmy zdecydują się na dodatkowe inwestycje i pozyskanie specjalistów z tego obszaru.
Europa Zachodnia - kontakty biznesowe przez social media Badanie pokazało istotne różnice w wykorzystaniu serwisów społecznościowych w Ameryce Północnej i Europie. Największe dotyczą tzw. „świadomego przywództwa” (z ang. „thought leadership”), czyli wizjonerskiego podejścia do prowadzenia biznesu. W Ameryce Północnej dominuje trend wykorzystywania mediów cyfrowych do promocji „świadomego przywództwa” (30 proc.), podczas gdy europejskie firmy wykorzystują social media do komunikacji z obecnym (25 proc.) i potencjalnym (31 proc.) klientem.
- W Europie Zachodniej firmy wykorzystują social media do pozyskiwania kontaktów biznesowych. W Ameryce Północnej panuje zaś przekonanie, że najskuteczniejszą formą pozyskania nowych klientów, jest promocja wizjonerstwa i unikatowości firmy - stwierdza Antonia Contato dyrektor programu Worldcom B2B Practice Group oraz Account Director niemieckiej agencji PR HBI Helga Bailey GmbH.
Różnice pomiędzy firmami z różnych kontynentów dotyczą również wykorzystywanych portali społecznościowych. Najpopularniejszym portalem w Ameryce jest Twitter, z którego korzysta 91 proc. firm, w Europie ten odsetek wynosi zaledwie 62 proc. Ogólnie, w krajach Europy Zachodniej prym wiedzie Facebook, wykorzystywany do komunikacji przez 31 proc. firm, z Twittera korzysta 1/4 respondentów - tyle samo firm prowadzi blogi korporacyjne. W Ameryce Północnej najpopularniejszy jest Twitter (31 proc.), który wyprzedził Facebooka (25 proc.) oraz biznesowy LinkedIn (19 proc.).
Ponad 80 proc. firm z całego świata wykorzystuje portale społecznościowe do komunikacji z potencjalnymi klientami. Zdaniem ankietowanych, głównym zadaniem social media jest promocja „świadomego przywództwa”(26 proc.), komunikacja z obecnym (23 proc.) i potencjalnym klientem (20 proc.). Ponadto, portale traktowane są jako uzupełnienie korporacyjnej strony internetowej (60 proc.) oraz platforma do komunikacji z mediami (58 proc.) i pracownikami (50 proc.).
Mali i najwięksi liderami social media W obliczu kryzysu małe (poniżej 50 mln dol.) oraz duże (powyżej 1 mld dol.) przedsiębiorstwa stały się liderami w zakresie wykorzystania potencjału social media. Od ponad roku, 80 proc. małych i 88 proc. dużych przedsiębiorstw wykorzystuje portale społecznościowe w komunikacji z otoczeniem biznesowym. Firmy z sektora średnich przedsiębiorstw nie doceniają roli mediów społecznościowych - odsetek wykorzystania social media wynosi w tym obszarze zaledwie 54 proc., a jedynie 46 proc. planuje zwiększenie budżetu na prowadzenie działania w social media. Dla porównania - inwestycje w ten obszar komunikacji planuje aż 68 proc. małych firm. Badanie wykazało również braki w doborze specjalistów ds. social media, a także problemy firm, związane z identyfikacją platform społecznościowych i ich wykorzystaniem w codziennych działaniach.