Logowanie

Ukryj panel

Strona główna
MRT Net
Reklama
Logowanie
Nick :
Hasło :
 Zapisz
Rejestracja
Zgubiłeś hasło ?

Kamerki internetowe.

Panel sterowania
MRT Net
Aktualności
Artykuły
Archiwum
Czas na narty !
Czas na rower !
Zwiedzaj Kraków
Plikownia
Linki
Kalendarz
Galeria
Radio Online
Gry Online
Twój YouTube!
Ankiety
Newsletter
RSS
Księga gości
Wyszukiwarka
Kontakt

Reklama
MRT Net

40% zniżki karnet w PKL.

Partnerzy

Wyszukiwarka
Zaawansowane szukanie

Chmura Tag'ów
Microsoft Programy Samsung Wave Android Bada Aktualności Linki Nowości Informacje Fotografia T-Mobile Technologie Adobe Specyfikacje Galaxy Premiera Zapowiedzi Intel Nvidia Kraków Architektura Biotechnologia Chip System Nawigacja Galileo Gps Windows Linux Galeria Software Hardware Top 500 Superkomputery Serwer Wirtualizacja Flash Pamięci Internet Plikownia YouTube Gry Radio Amd Panasonic Nokia Nikon Sony OS Cloud Computing Red Hat Enterprise Toshiba LTE 4G Lockheed Martin Motorola IBM Internet Explorer 11 Grafen Wirtualna Mapa Krakowa Lamusownia Kraków DVB-T2 TeamViewer 13.0 Fifa 2018 Trasy rowerowe Pro Evolution Soccer 2018 Mozilla Firefox Pity 2017 Rakiety NSM Windows 8 Sony Xperia Tablet S LEXNET Samsung Galaxy S9 Dworzec Główny Kraków PKP Windows Phone Windows 10 Microsoft Lumia 950

Polskie cybertaksówki - samochody jak Skynet .



Sprawne funkcjonowanie tak złożonej firmy jak EcoCar System wymagało stworzenia od podstaw zaawansowanego, informatycznego systemu nadzoru nad ruchem poszczególnych pojazdów, który umożliwi maksymalne wykorzystanie czasu pracy samochodów.

EcoCar System wymagał stworzenia systemu nadzoru nad ruchem pojazdów, który będzie dostosowany do jego potrzeb i wymagań. Żaden istniejący na rynku mechanizm takich wymogów nie spełniał, wobec czego spółka Green Capital City nawiązała współpracę z szeregiem polskich firm informatycznych, które od samego początku zaprojektowały i stworzyły gotowy produkt.


źródło: ecocar system

Oczywiście, niezbędne było odpowiednie zabezpieczenie całego systemu przed wszelkimi awariami. Zastosowano tak zwaną rozproszoną architekturę – istnieje sześć fizycznych serwerów, na których pracuje system. Dla zminimalizowania ryzyka znajdują się one w trzech lokalizacjach – w Polsce, Francji i Niemczech. Dzięki temu w przypadku awarii jednej z maszyn lub braku zasilania w jednej z lokalizacji, system jako całość pozostaje nadal sprawny. Dodatkowo nad systemem sprawują nadzór programiści, którzy czuwają nad jego pracą 24 godziny na dobę. Pozwala to osiągnąć czas reakcji rzędu 15 minut w razie jakichkolwiek nieprawidłowości i kolejnych 15 minut na ich eliminację.

Ten system został przygotowany tak, aby zmaksymalizować efektywność pracy samochodów. Po wprowadzeniu danych zlecenia (ulica, numer, inne dane na przykład kino) system automatycznie przeszukuje bazę danych i wybiera te taksówki, które będą w stanie w najkrótszym czasie podjąć zlecenie. Szukając pojazdów które będą mogły zrealizować zamówienie system niejako „planuje do przodu” – dysponuje informacjami gdzie jedzie taksówka i kiedy będzie w danym miejscu – i przydziela zlecenie taksówce, która zakończy kurs najbliżej nowego zlecenia.

System sam zadecyduje, który samochód w najkrótszym czasie może podjąć danego klienta, a jeśli klient nie określi samochodu system automatycznie wybierze najbliższy. Po wybraniu taksówki zostaną wyświetlone dane pojazdu, kierowcy oraz przybliżony czas dojazdu, obliczany, między innymi na podstawie odległości taksówki od adresu zlecenia oraz przy uwzględnieniu innych danych.

Trasa jest wyznaczana na podstawie bieżących i historycznych danych. System wie gdzie samochody zwalniają, gdzie często tworzą się korki i wylicza optymalną trasę, dostosowaną do warunków drogowych. Jeśli kierowca zjedzie z wyznaczonej trasy nastąpi automatyczna kontrola zaistniałego stanu rzeczy.

Z chwilą gdy taksówka nie ma zaplanowanych zleceń system wysyła ją w miejsce gdzie historycznie, o tej samej porze pojawiało się najwięcej zamówień. W ten sposób optymalizuje się czas oczekiwania na klienta. Co więcej, mechanizm planuje takie zadania jak: mycie, tankowanie, dojazd po klienta po zaplanowane zlecenie, podjazd do strefy, serwis pojazdu, przerwa obiadowa, przerwy kawowe dla kierowcy, czy przesiadki kierowców.

System zapewnia stałe monitorowanie parametrów pracy takich jak: parametry ruchu, poziom paliwa, czy temperatura. Ich analiza pozwala na natychmiastowe zgłaszanie ostrzeżeń w przypadku, gdy monitorowane parametry znajdą się poza normą. Wszelkie błędy i sytuacje awaryjne są przez to ograniczone do minimum, generując ostrzeżenia zarówno w centrali jak i dla kierowcy. Oprócz tego zebrane dane pozwalają na tworzenie statystyk, zapobiegając w ten sposób występowaniu podobnych zdarzeń w przyszłości. Operator w centrali w każdej chwili ma dostęp do danych archiwalnych. Wprowadzono także system telemetryczny, który bada telemetrię sposobu jazdy, wszelkie przeciążenia i stan napędu elektrycznego. Ułatwia to zarządzanie flotą, dzięki możliwości zdalnego wykonywania prostych napraw, a także ocenę sposobu jazdy kierowcy.

Aby samochody napędzane energią elektryczną działały bez obaw, że w trakcie pracy zabraknie energii, inżynierowie pracujący nad systemem zadbali także aby stale był monitorowany stan akumulatorów. Na tej podstawie dostosowywane są informacje kiedy i jak długo dany pojazd powinien być ładowany. Pozwala to uniknąć obawy, że w trakcie jazdy zabraknie zasilania.

Zarządzanie i aktualizacja komputerowych urządzeń pokładowych odbywa się zdalnie, z poziomu centrali. Proces jest automatyczny. Dla przykładu, w przypadku konieczności nagrania nowej wersji aplikacji w komputerze kierowcy, administrator w centrali ustawia harmonogram aktualizacji, wybiera pliki, a dalej proces przebiega automatycznie.

Twórcy musieli także odpowiednio rozwiązać kwestię bezpieczeństwa. Przed rozpoczęciem jazdy następuje weryfikacja kierowcy, dzięki czemu nie ma możliwości, aby osoba nieuprawniona prowadziła EcoCar. W wypadku napadu kierowca dysponuje mechanizmem antynapadowym, który uruchamia alarm w centrali, która przekierowuje go do firmy ochroniarskiej. Kierowca w każdej chwili może połączyć się z centralą za pomocą połączenia audio-video. Analogicznie operator z centrali może w razie wystąpienia nietypowej sytuacji nawiązać połączenie z kierowcą, a nawet włączyć zdalnie nagrywanie z kamery zainstalowanej w samochodzie.

Standardowym wyposażeniem są zewnętrzne wyświetlacze LED, zamontowane na dachu każdej taksówki, na których można wyświetlać różne informacje w zależności od miejsca położenia samochodu lub według dokładnych harmonogramów konfigurowalnych zdalnie z rdzenia systemu. Klient zamawiając taksówkę w panelu www może zdefiniować hasło, które zostanie wyświetlone podczas oczekiwania samochodu w miejscu odbioru pasażera.

Ostatnią kwestią, która wymagała nadzoru była indywidualizacja dla każdego pasażera. Klient może zamówić taksówkę poprzez specjalną aplikację dedykowaną na telefon komórkowy. W aplikacji po naciśnięciu przycisku zostanie automatycznie zlokalizowany telefon i taksówka podjedzie w to miejsce. W trakcie dojazdu do klienta zarówno kierowca, jak i klient widzą się nawzajem na mapie. Zamawianie taksówki odbywa się całkowicie automatycznie.

Każdego klienta wita imienne powitanie, uruchamia się ustalona playlista utworów lub wybrany program telewizyjny i zapach. Ponadto klient ma dostęp do WiFi, przeglądarki internetowej, radia, telewizji cyfrowej.

Po zakończeniu kursu klient ma możliwość wyboru wielu sposobów płatności, takich jak karty płatnicze, portmonetka elektroniczna, prepaid, czy płatności flotowe. Zrezygnowano całkowicie z papierowych voucherów za przejazd. Zastąpiły je fotokody (zwane także QR kodami) generowane przez korporację, a następnie przesyłane bezpośrednio na smartfona. W niedługim czasie aplikacja ma pozwolić także na zakup biletów do kina, czy teatru bezpośrednio w taksówce EcoCar System.

Na ekranie pasażer ma ciągły dostęp do informacji o położeniu taksówki na mapie, cenie za przejazd, danych do końca trasy. Na swoim profilu, dostępnym w Internecie, klient może określić rodzaj zapachu i kolor podświetlenia, jakie zostanie uruchomione w momencie wejścia do taksówki. Po zakończeniu kursu klient ma możliwość oceny jakości obsługi. Jeśli klient jedzie na lotnisko wyświetla mu się interfejs lotniska z odlotami i przylotami. Typuje także reklamy, które mogą być pokazane klientowi, na przykład: kobiecie perfumy, mężczyźnie samochody.

Podczas personalizacji konta można wybrać ulubione adresy i trasy, które później będą udostępnione podczas zamawiania taksówki. System wylicza koszt przejazdu, przełącza strefy, informuje klienta o godzinie dojazdu, kosztach i godzinie podstawienia taksówki tuż po złożeniu zlecenia. Gwarantowana jest maksymalna cena za przejazd, jeśli taksometr pokaże niższy koszt, klient zapłaci mniej.

Użytkownik konta ma możliwość zdefiniowania subkont tak, aby każdy z użytkowników korzystał z indywidualnego konta, co pozwala na szczegółowe rozliczanie każdego kursu. Ponadto konto firmowe pozwala na historyczne, a także bieżące obserwowanie wszystkich taksówek, z których
w danej chwili korzystają pracownicy firmy, nawiązanie z nimi połączenia głosowego lub video. Taksówki są przedstawione na mapie w sposób jasny i przejrzysty.

W przypadku osoby obcojęzycznej komputer przełączy się na odpowiedni język, a kierowca może połączyć się z centralą celem uzyskania pomocy tłumacza. Komputer odpowiedzialny za funkcje przeznaczone dla pasażera, w miarę warunków, cały czas utrzymuje połączenie 3G, zapewniając możliwie najlepsze parametry bezprzewodowej transmisji, pozwalającej na dostęp do Internetu.

Ostatnie testy sprzętu i funkcjonowania systemu informatycznego są wciąż w toku. Właściciel chce mieć pewność, że w momencie, gdy taksówki będą już jeździć, wszystkie funkcjonalności będą działać prawidłowo. W związku z pracami, taksówki EcoCar System pojawią się na ulicach w marcu.


źródło: chip


Jeśli chcesz otrzymywać wyczerpujące informacje z serwisu MRT Net, zaprenumeruj nasz Newsletter





Autor Komentarz
Brak komentarzy w bazie
Zegar
Aktualny czas w Kraków:

Pogoda

Aktualności
 · Promocje na majówkę: tańsze smartfony, raty 0 zł i spore zniżki
Napisane przez Piotr
( 09.05.2025 04:15 )

 · PKP Intercity zintegrowało bilety z warszawską komunikacją miejską
Napisane przez Piotr
( 08.05.2025 06:14 )

 · Warka z nowym pozycjonowaniem, identyfikacją i kampanią - "zrzucamy zbroję"
Napisane przez Piotr
( 07.05.2025 08:09 )

 · "Minghun" - poruszający film z Marcinem Dorocińskim od 2 maja na VOD
Napisane przez Piotr
( 06.05.2025 07:07 )

 · Netflix z mocnymi wynikami. Wall Street może odetchnąć z ulgą?
Napisane przez Piotr
( 05.05.2025 06:03 )

 · Majówka 2025
Napisane przez Piotr
( 02.05.2025 06:58 )


Ankiety
Czy w najbliższym czasie zamierzasz zainstalować Windows 11?
Czy Windows 11 okaże się tak samo dobry jak Windows 10?
 Tak
 Nie
 Zostaje przy obecnym systemie

 
Inne sondy

Subskrybuj RSS
[RSS]

Jeżeli chcesz na bieżąco śledzić najważniejsze wydarzenia, wykorzystaj możliwość kanałów informacyjnych RSS.
Jak subskrybować kanał RSS?


Galeria
Samsung Galaxy Ring

Artykuły
1 . Czym różni się NPU od GPU - wyjaśniamy kluczowe różnice.
(14.08.2024)
2 . Wielka dziura w odporności
(15.07.2024)
3 . Na uczelniach AI będzie śledziło plagiaty AI
(19.02.2024)
4 . Eksperci: kary za nieprzestrzeganie unijnych przepisów dot. AI mogą być wyższe niż za łamanie RODO.
(26.12.2023)
5 . SpaceX wyniesie na orbitę satelitę SatRev z perowskitami Saule Technologies
(07.11.2023)
6 . Aplikacja do słuchania obrazów z kosmosu.
(23.10.2023)
7 . Eksperci: warto uczyć się korzystania z narzędzi wykorzysujących sztuczną inteligencję
(18.09.2023)
8 . Czym jest transformacja cyfrowa? Niezbędne zakłócenie.
(15.08.2023)
9 . Prywatna misja na ISS wystartowała m.in. z polskim sprzętem do badania mózgu.
(23.05.2023)
10 . Polka na liście 100 Technologists to Watch
(07.04.2023)

Popularne pliki
1 . PITy 2020
(10.01.2021)
2 . PITy 2019
(12.02.2020)
3 . PITy 2018
(18.02.2019)
4 . PITy 2017
(15.02.2018)
5 . TeamViewer 13.0
(15.02.2018)
6 . Google Chrome 64
(15.02.2018)
7 . Mozilla Firefox 58.0.2
(15.02.2018)
8 . TeamViewer 12.0
(27.04.2017)
9 . PITy 2016
(07.02.2017)
10 . PITy 2015
(26.03.2016)


^ Wróć do góry ^
Powered by MRT Net 2004-2025.