Logowanie

Ukryj panel

Strona główna
MRT Net
Reklama
Logowanie
Nick :
Hasło :
 Zapisz
Rejestracja
Zgubiłeś hasło ?

Kamerki internetowe.

Panel sterowania
MRT Net
Aktualności
Artykuły
Archiwum
Czas na narty !
Czas na rower !
Zwiedzaj Kraków
Plikownia
Linki
Kalendarz
Galeria
Radio Online
Gry Online
Twój YouTube!
Ankiety
Newsletter
RSS
Księga gości
Wyszukiwarka
Kontakt

Reklama
MRT Net

40% zniżki karnet w PKL.

Partnerzy

Wyszukiwarka
Zaawansowane szukanie

Chmura Tag'ów
Microsoft Programy Samsung Wave Android Bada Aktualności Linki Nowości Informacje Fotografia T-Mobile Technologie Adobe Specyfikacje Galaxy Premiera Zapowiedzi Intel Nvidia Kraków Architektura Biotechnologia Chip System Nawigacja Galileo Gps Windows Linux Galeria Software Hardware Top 500 Superkomputery Serwer Wirtualizacja Flash Pamięci Internet Plikownia YouTube Gry Radio Amd Panasonic Nokia Nikon Sony OS Cloud Computing Red Hat Enterprise Toshiba LTE 4G Lockheed Martin Motorola IBM Internet Explorer 11 Grafen Wirtualna Mapa Krakowa Lamusownia Kraków DVB-T2 TeamViewer 13.0 Fifa 2018 Trasy rowerowe Pro Evolution Soccer 2018 Mozilla Firefox Pity 2017 Rakiety NSM Windows 8 Sony Xperia Tablet S LEXNET Samsung Galaxy S9 Dworzec Główny Kraków PKP Windows Phone Windows 10 Microsoft Lumia 950

NVIDIA najszybsza pod każdym względem. Potężny GTX 1080 trafi do sklepów jeszcze w maju



Z budżetem, który miałby wystarczyć na wysłanie człowieka na Marsa, NVIDIA zrobiła coś nie mniej spektakularnego. Największe jak dotąd przedsięwzięcie w dziedzinie projektowania i produkcji czipów (jak określił to prezes Nvidii, Jen-Hsun Huang) zaowocowało premierą flagowej karty graficznej zielonych, która nie tylko jest o wiele szybsza od dotychczasowego rekordzisty, Titana X, ale jest też szybsza od dwóch swoich sparowanych bezpośrednich poprzedników, kart GTX 980. Z niesamowitą wydajnością, niskim zużyciem energii i całą listą ciekawych dodatkowych możliwości, nowe karty stawiają konkurentów w nieciekawej sytuacji, tym bardziej, że na rynku pojawią się jeszcze w tym miesiącu.



Bez żalu żegnamy proces technologiczny 28 nm, w którym procesory graficzne utknęły na wiele lat. Nowe karty Nvidii generacji Pascal, tj. GTX 1080 i GTX 1070, wykonane są w procesie 16 nm TSMC FinFET, który już dzięki samej miniaturyzacji przynosi zmniejszenie zużycia energii i większą wydajność względem poprzednika. Pozwoliło to na drastyczne zwiększenie częstotliwości taktowania: zegar rdzenia został podkręcony ze standardowych 1607 do 2144 MHz, i to ze zwykłym powietrznym chłodzeniem, osiągając temperaturę 67 stopni Celsjusza. Ulepszony blok zasilania pozwolić ma entuzjastom na daleko idące eksperymenty w tej dziedzinie.



GTX 1080 zawiera 7,2 mld tranzystorów w 2650 rdzeniach CUDA. Daje to standardowo 9 TFLOPS mocy obliczeniowej. GTX 1070 to około 6,5 TFLOPS. Dla porównania wspomniany wcześniej Titan X z 8 mld tranzystorów, dających ok. 7 TFLOPS. Realna wydajność zależy od obciążenia roboczego, ale NVIDIA chwali się, że w zastosowaniach związanych z wirtualną rzeczywistością, GTX 1080 jest dwukrotnie wydajniejszy od Titana X, zużywając trzykrotnie mniej energii.

To jednak nie wszystko: GTX 1080 przynosi 8 GB nowej pamięci GDDR5X Microna, o ogromnej przepustowości 10 Gb/s. Czemu nie to słynne HBM, tak bardzo zachwalane przez AMD i wykorzystywane we flagowych Radeonach z czipami Fiji? Problem jest w tym, że pierwsza generacja HBM pozwala na zastosowanie tylko 4 GB pamięci, co zdaniem Nvidii nie wystarczy do efektywnego grania w 4K. Na HBM2 poczekamy zaś przynajmniej do przyszłego roku. GTX 1070 wykorzystuje standardowe GDDR5.

Tym możliwościom towarzyszą możliwe do zaakceptowania ceny. NVIDIA jest już w praktyce monopolistą na rynku, ale trzeba przyznać, że nie nadużyła tutaj swojej pozycji. GTX 1080, które oficjalnie trafi do sprzedaży 27 maja, kosztować ma w USA 600 dolarów. Specjalna wersja dla fanów overclockingu, z ręcznie dobieranymi czipami, sprzedawana będzie za 700 dolarów. 10 czerwca na rynek wprowadzony zostanie GTX 1070, w cenie 380 dolarów. Wersja specjalna do podkręcania zaoferowana zostanie za 450 dolarów. Biorąc pod uwagę to, że Titan X kosztuje 1000 dolarów, a 980Ti 650 dolarów, to faktycznie okazja.



Nowe referencyjne karty od Nvidii zawierać będą też odnowiony, dynamicznie wyglądający układ chłodzenia,z pojedynczym wentylatorem u końca. Ma on sobie dać radę nawet z fanami podkręcania, choć jasne jest, że radykałom chłodzenia cieczą nic nie zastąpi. Oczywiście partnerzy Nvidii niebawem wypuszczą własne karty, z własnymi systemami chłodzenia.

Zainteresuje Was pewnie kwestia zasilania. TDP karty GTX 1080 wynosi zaledwie 180 W (Titan X to 250 W), z tego co widać po referencyjnej karcie, wystarczy jej pojedyncza wtyczka 8-pin z zasilacza.

Pascal to nie tylko sprzęt
Wydajność Pascala jest imponująca, ale nie mniejsze wrażenie robią zaprezentowane przez zieloną drużynę innowacje software'owe. Najciekawszy z nich jest nowy potok renderowania, który w jednym przejściu potrafi wygenerować do 16 niezależych punktów widzenia. Nazwano to simultaneous multi-projection (jednoczesna wielo-projekcja). Celem ma być sprawienie, by gry wyglądały lepiej w zestawieniach wielomonitorowych i wirtualnej rzeczywistości. Renderowane są oddzielne punkty widzenia, niwelując zakrzywienia linii wynikające z ustawienia ekranów, na które rzutowany jest płaski obraz.

Taki wieloekranowy obraz ma też być płynniejszy – nowy potok renderowania deformuje obraz tak, by jedynie obraz bezpośrednio przed oczami był rysowany z pełną rozdzielczością. To co na perymetrze pola widzenia wyraźne być przeceż nie musi, i tak tego się nie zobaczy. Efekt jest od razu zauważalny, z włączoną jednoczesną wielo-projekcją wydajność w pokazanych demach wzrastała o ponad jedną trzecią. Np. w grze Obduction z 60 FPS do 96 FPS.

Druga interesująca nowość to narzędzie Ansel, które NVIDIA określiła jako „pierwszy na świecie system kamery 3D w grach”, służący do robienia zrzutów ekranu znacznie lepszych, niż te, które możliwe są przez Print Screen w Steamie. Wbudowane w SDK rozwiązanie współdziała bezpośrednio ze sterownikami i pozwala na znacznie więcej, niż tylko zrobienie prostego zrzutu ekranu. Wspierane są wirtualne rozdzielczości o wielkości nawet 32-krotnie większej niż wyświetlana, pola widzenia 360 stopni, swobodny ruch kamery, rozmaite filtry – widoki z gier nie będą już takie same. Obsługę Ansela wbudowano już w Wiedźmina 3, No Man's Sky oraz The Division.

Na koniec należy wspomnieć o dźwięku. Zestaw narzędzi Gameworks/VRworks uzupełniony został o VRWorks Audio, mechanizm mający zapewnić w pełni uprzestrzenniony dźwięk w grach VR, by uczynić doświadczenie wirtualnej rzeczywistości jeszcze bardziej pochłaniającym. Z tego co można się było dowiedzieć podczas prezentacji wynika, że w praktyce mamy do czynienia z raytracingiem dźwięku, modelowaniem fizycznych odbić fal od rozmaitych powierzchni. Możliwości tego rozwiązania pokażą nam gierki z kolekcji The Nvidia VR Funhouse, udostępnione dla użytkowników gogli HTC Vive.

Oczywiście nowe karty są w pełni zgodne nie tylko z DirectX 12 (poziom zgodności 12_1), ale też z OpenGL 4.5 i Vulkan API 1.0. Wspierane systemy operacyjne to Windows 7-10, Linux oraz FreeBSDx86.

Co na to czerwoni?
Dla walczącego o lepsze udziały na rynku kart graficznych AMD, premiera nowych kart Nvidii jest kłopotliwą sprawą. Zieloni już dziś mogą powiedzieć, że to oni pierwsi wyszli z ograniczeń 28 nanometrów, wpierw wydając superkomputerową kartę Tesla, a teraz pokazując dwa modele dla graczy.

Co prawda, budowane w procesie 14 nm Radeony w architekturze Polaris zapowiadają się ciekawie, szczególnie w kwestii ich wydajności w wirtualnej rzeczywistości i niższych rozdzielczościach. Podczas ostatniej demonstracji cały system z kartą Polaris zużywał 85 W podczas grania w 1080p w Star Wars Battlefront, podczas gdy porównywalna cenowo konfiguracja z GTX 950 zużywała 140 W. Jednak do dziś nie ogłoszono terminów oficjalnej dostępności Radeonów Polaris na rynku, podczas gdy nowe Pascale będą do kupienia jeszcze w tym miesiącu.

Tak czy inaczej trzeba powiedzieć jedno – jeśli ktoś w najbliższym czasie zamierza kupić kartę graficzną, to kupienie czegoś nowego, zrobionego w procesie 28 nm, kompletnie nie ma sensu. Przewaga nowych architektur jest po prostu ogromna – i można się spodziewać, że nowe tegoroczne karty wystarczą przynajmniej na kilka lat, dobrze sobie radząc nawet z graniem 4K, które co by nie mówić wcześniej było tylko wymuszonym, wymęczonym popisywaniem się.




źródło: nvida


Jeśli chcesz otrzymywać wyczerpujące informacje z serwisu MRT Net, zaprenumeruj nasz Newsletter





Autor Komentarz
Stefannn Napisany : 31.05.2016 17:32

Jest MOC!

  
Zegar
Aktualny czas w Kraków:

Pogoda

Aktualności
 · Promocje na majówkę: tańsze smartfony, raty 0 zł i spore zniżki
Napisane przez Piotr
( 09.05.2025 04:15 )

 · PKP Intercity zintegrowało bilety z warszawską komunikacją miejską
Napisane przez Piotr
( 08.05.2025 06:14 )

 · Warka z nowym pozycjonowaniem, identyfikacją i kampanią - "zrzucamy zbroję"
Napisane przez Piotr
( 07.05.2025 08:09 )

 · "Minghun" - poruszający film z Marcinem Dorocińskim od 2 maja na VOD
Napisane przez Piotr
( 06.05.2025 07:07 )

 · Netflix z mocnymi wynikami. Wall Street może odetchnąć z ulgą?
Napisane przez Piotr
( 05.05.2025 06:03 )

 · Majówka 2025
Napisane przez Piotr
( 02.05.2025 06:58 )


Ankiety
Czy w najbliższym czasie zamierzasz zainstalować Windows 11?
Czy Windows 11 okaże się tak samo dobry jak Windows 10?
 Tak
 Nie
 Zostaje przy obecnym systemie

 
Inne sondy

Subskrybuj RSS
[RSS]

Jeżeli chcesz na bieżąco śledzić najważniejsze wydarzenia, wykorzystaj możliwość kanałów informacyjnych RSS.
Jak subskrybować kanał RSS?


Galeria
Samsung Galaxy Ring

Artykuły
1 . Czym różni się NPU od GPU - wyjaśniamy kluczowe różnice.
(14.08.2024)
2 . Wielka dziura w odporności
(15.07.2024)
3 . Na uczelniach AI będzie śledziło plagiaty AI
(19.02.2024)
4 . Eksperci: kary za nieprzestrzeganie unijnych przepisów dot. AI mogą być wyższe niż za łamanie RODO.
(26.12.2023)
5 . SpaceX wyniesie na orbitę satelitę SatRev z perowskitami Saule Technologies
(07.11.2023)
6 . Aplikacja do słuchania obrazów z kosmosu.
(23.10.2023)
7 . Eksperci: warto uczyć się korzystania z narzędzi wykorzysujących sztuczną inteligencję
(18.09.2023)
8 . Czym jest transformacja cyfrowa? Niezbędne zakłócenie.
(15.08.2023)
9 . Prywatna misja na ISS wystartowała m.in. z polskim sprzętem do badania mózgu.
(23.05.2023)
10 . Polka na liście 100 Technologists to Watch
(07.04.2023)

Popularne pliki
1 . PITy 2020
(10.01.2021)
2 . PITy 2019
(12.02.2020)
3 . PITy 2018
(18.02.2019)
4 . PITy 2017
(15.02.2018)
5 . TeamViewer 13.0
(15.02.2018)
6 . Google Chrome 64
(15.02.2018)
7 . Mozilla Firefox 58.0.2
(15.02.2018)
8 . TeamViewer 12.0
(27.04.2017)
9 . PITy 2016
(07.02.2017)
10 . PITy 2015
(26.03.2016)


^ Wróć do góry ^
Powered by MRT Net 2004-2025.