Logowanie

Ukryj panel

Strona główna
MRT Net
Reklama
Logowanie
Nick :
Hasło :
 Zapisz
Rejestracja
Zgubiłeś hasło ?

Kamerki internetowe.

Panel sterowania
MRT Net
Aktualności
Artykuły
Archiwum
Czas na narty !
Czas na rower !
Zwiedzaj Kraków
Plikownia
Linki
Kalendarz
Galeria
Radio Online
Gry Online
Twój YouTube!
Ankiety
Newsletter
RSS
Księga gości
Wyszukiwarka
Kontakt

Reklama
MRT Net

40% zniżki karnet w PKL.

Partnerzy

Wyszukiwarka
Zaawansowane szukanie

Chmura Tag'ów
Microsoft Programy Samsung Wave Android Bada Aktualności Linki Nowości Informacje Fotografia T-Mobile Technologie Adobe Specyfikacje Galaxy Premiera Zapowiedzi Intel Nvidia Kraków Architektura Biotechnologia Chip System Nawigacja Galileo Gps Windows Linux Galeria Software Hardware Top 500 Superkomputery Serwer Wirtualizacja Flash Pamięci Internet Plikownia YouTube Gry Radio Amd Panasonic Nokia Nikon Sony OS Cloud Computing Red Hat Enterprise Toshiba LTE 4G Lockheed Martin Motorola IBM Internet Explorer 11 Grafen Wirtualna Mapa Krakowa Lamusownia Kraków DVB-T2 TeamViewer 13.0 Fifa 2018 Trasy rowerowe Pro Evolution Soccer 2018 Mozilla Firefox Pity 2017 Rakiety NSM Windows 8 Sony Xperia Tablet S LEXNET Samsung Galaxy S9 Dworzec Główny Kraków PKP Windows Phone Windows 10 Microsoft Lumia 950

PlayStation 4 Pro zaskakuje pomysłową architekturą



Już samo pojawienie się PlayStation 4 Pro było zaskakujące – konsole nigdy dotąd nie przechodziły takiej ewolucji. Ale to, co w PS4 Pro siedzi jest jeszcze bardziej zaskakujące. Niestety nie było się łatwo dowiedzieć, co to jest. Jako pierwszy próbował objaśnić to The Verge, przedstawiając relację ze spotkania z Markiem Cernym, głównym architektem PlayStation. Niestety jednak lepiej znający się na trendach w Tumblrze niż technice mikroprocesorowej redaktorzy The Verge w relacji tej trochę „namieszali” - i taki ich przekaz poszedł w świat. Wątpliwości rozwiał dopiero Eurogamer, którego relacja ze spotkania z panem Cernym rzuca światło na to, jak sprytnie Sony poradziło sobie ze stworzeniem nowej-starej konsoli, będąc przede wszystkim firmą hardware’ową, a nie software’ową jak Microsoft.

Lustrzane odbicie czy podwojenie?

Przypomnijmy, to co przedstawiło Verge. Tak jak zwykła PS4, jako CPU nowa konsola wykorzystywać osiem rdzeni Jaguar, tyle że taktowanych z wyższą częstotliwością (2,1 GHz wobec 1,6 GHz). Tyle udało się wycisnąć z nowego procesu litograficznego, bez wprowadzania jakichkolwiek innych zmian w architekturze, by zapewnić pełną kompatybilność ze starszą konsolą.

Znacznie poważniejsze zmiany zaszły za to w GPU. To oczywiście wciąż produkt AMD, ale o wydajności wyższej 2,28 razy. Jak to określiło Verge, to nie całkiem nowy produkt, PS4 Pro stosuje GPU podwojonych rozmiarów – tj. drugie identyczne GPU, ustawione obok oryginału, a całość ma być taktowana zegarem o 14% wyższej częstotliwości (911 MHz wobec 800 MHz).

The Verge doniosło też o wyciśnięciu dodatkowych 512 MB RAM dla deweloperów gier – za sprawą tej większej przepustowości, a następnie wspomniało o 1 GB konwencjonalnej pamięci DRAM, która pomoże przełączać się między aplikacjami, tak aby np. Netflix mógł być przechowywany w RAM, gdy jest otwarty, lecz nie w użyciu.

Nowe nie jest stare



Nic więc dziwnego, że po takim przedstawieniu sprawy zaczęto się zastanawiać, czy w PS4 Pro w ogóle zastosowano architekturę Polaris? The Verge jest w końcu opiniotwórczym serwisem o dużym zasięgu, a drugie identyczne GPU, ustawione obok oryginału sugerowało jakąś osobliwą konfigurację dual GPU. Tak samo nie wiadomo było, o co chodzi z tą konwencjonalną pamięcią. Na szczęście słowa Marka Cerny’ego spisał także redaktor Eurogamera, który przedstawia zupełnie inny obraz rzeczy.

PS4 Pro jest po prostu rozszerzeniem istniejącego modelu. GPU charakteryzuje się lustrzaną symetrią: mamy tu dwa klastry po 18 jednostek obliczeniowych (w oryginalnym GPU PS4 jest jeden taki klaster) – i są to jednostki korzystające już z nowych rdzeni GCN w architekturze Polaris. Taka architektura pozwala na sprytne zachowanie kompatybilności z biblioteką wydanych do tej pory 700 gier na PS4 – system po prostu dla starszych gier wyłącza jeden z klastrów jednostek obliczeniowych dla GPU. W ten sposób tam, gdzie kluczowe jest zachowanie stałej częstotliwości wyświetlania klatek, robi się to sprzętowo, a nie tak jak zamierza zrobić to Microsoft w swoim nowym Xboksie Scorpio, na drodze software’owej.

Jednocześnie trzeba podkreślić, że to nowe „podwojone” GPU jest na bazie architektury Polaris. To za jej sprawą w PS4 Pro debiutuje DCC, czyli kompresja delta kolorów, która pozwala znacząco zmniejszyć obciążenie pamięci poprzez ograniczenie ilości danych przesyłanych do framebuferra. Pojawił się też akcelerator usuwania prymitywów, dzięki któremu trójkąty zbyt małe by wpłynąć na rendering są wyrzucane z potoku grafiki – pozwala to uzyskać spory wzrost wydajności, szczególnie pzy włączonym supersamplingu MSAA.

Nowe GPU lepiej też wspiera arytmetykę o połowicznej precyzji. W poprzednich architekturach AMD nie było sensu z niej korzystać, 16-bitowe zmiennoprzecinkowe liczby zajmowały tyle samo miejsca co 32-bitowe. W Polarisie jednak można ułożyć je obok siebie w rejestrze, co pozwala w shaderze zmniejszyć liczbę używanych rejestrów wektorowych, zwiększając przez to liczbę równolegle uruchomionych obliczeń.

Wiemy też już, o co chodzi z tą pamięcią. Faktycznie gry na PS4 nie bardzo się mieściły w swoich 8 GB GDDR5, potrzebowały gdzieś tak 10% miejsca dodatkowo. Wersja Pro dostała 1 GB dodatkowej pamięci DDR3, niezbyt szybkiej, ale wykorzystywanej przede wszystkim jako bufor, do którego przenoszone są nieaktywne aplikacje (np. Netflix). W ten sposób uwolniony zostaje niemal 1 GB szybkiej pamięci – połowa z tego oddana zostaje grom, druga połowa idzie na rysowanie interfejsu użytkownika PS4 Pro w rozdzielczości 4K.



Praca z AMD to czysta przyjemność

Przy okazji usłyszeliśmy też od Marka Cernego, jak realnie wygląda współpraca z AMD. Czerwoni to dobrzy ludzie, architekt Sony nie mógł się nachwalić zespołu odpowiedzialnego za budowanie czipów na zlecenie (semi-custom). To wcale nie jest tak, że stworzona przez AMD jednostka jest nieco zmodyfikowanym APU, podobnym do tych, które można kupić w sklepie. Właściwie jest na odwrót. To raczej konsolowe GPU miały być źródłem inspiracji, co więcej kilka funkcji architektury graficznej zadebiutuje właśnie w PS4 Pro. Już wcześniej zresztą tak było – to że asynchroniczne obliczenia na pececie świetnie działają na kartach graficznych AMD pod kontrolą DirectX 12 wynikać ma m.in. z tego, że Mark Cerny projektując PS4 chciał wykorzystać je w potokach grafiki tej konsoli.

Zainteresowanych szczegółami tej rozmowy zapraszamy do Eurogamera – przeczytacie tam o ciekawych sztuczkach, które zastosowano, by umożliwić granie w 4K na sprzęcie, który „na papierze” nie ma dość mocy, by granie w 4K zapewnić – np. szachownicowanie (checkerboarding) czy renderowanie geometrii. Jedno jest pewne: za sprawą PS4 Pro konsolowe granie wychodzi na poziom grafiki niedostępnej dla szeregowych przedstawicieli pecetowej rasy panów, dla których wciąż nawet granie w 1440p bywa problemem.



źródło: sony


Jeśli chcesz otrzymywać wyczerpujące informacje z serwisu MRT Net, zaprenumeruj nasz Newsletter





Autor Komentarz
Brak komentarzy w bazie
Zegar
Aktualny czas w Kraków:

Pogoda

Aktualności
 · Promocje na majówkę: tańsze smartfony, raty 0 zł i spore zniżki
Napisane przez Piotr
( 09.05.2025 04:15 )

 · PKP Intercity zintegrowało bilety z warszawską komunikacją miejską
Napisane przez Piotr
( 08.05.2025 06:14 )

 · Warka z nowym pozycjonowaniem, identyfikacją i kampanią - "zrzucamy zbroję"
Napisane przez Piotr
( 07.05.2025 08:09 )

 · "Minghun" - poruszający film z Marcinem Dorocińskim od 2 maja na VOD
Napisane przez Piotr
( 06.05.2025 07:07 )

 · Netflix z mocnymi wynikami. Wall Street może odetchnąć z ulgą?
Napisane przez Piotr
( 05.05.2025 06:03 )

 · Majówka 2025
Napisane przez Piotr
( 02.05.2025 06:58 )


Ankiety
Czy w najbliższym czasie zamierzasz zainstalować Windows 11?
Czy Windows 11 okaże się tak samo dobry jak Windows 10?
 Tak
 Nie
 Zostaje przy obecnym systemie

 
Inne sondy

Subskrybuj RSS
[RSS]

Jeżeli chcesz na bieżąco śledzić najważniejsze wydarzenia, wykorzystaj możliwość kanałów informacyjnych RSS.
Jak subskrybować kanał RSS?


Galeria
Samsung Galaxy Ring

Artykuły
1 . Czym różni się NPU od GPU - wyjaśniamy kluczowe różnice.
(14.08.2024)
2 . Wielka dziura w odporności
(15.07.2024)
3 . Na uczelniach AI będzie śledziło plagiaty AI
(19.02.2024)
4 . Eksperci: kary za nieprzestrzeganie unijnych przepisów dot. AI mogą być wyższe niż za łamanie RODO.
(26.12.2023)
5 . SpaceX wyniesie na orbitę satelitę SatRev z perowskitami Saule Technologies
(07.11.2023)
6 . Aplikacja do słuchania obrazów z kosmosu.
(23.10.2023)
7 . Eksperci: warto uczyć się korzystania z narzędzi wykorzysujących sztuczną inteligencję
(18.09.2023)
8 . Czym jest transformacja cyfrowa? Niezbędne zakłócenie.
(15.08.2023)
9 . Prywatna misja na ISS wystartowała m.in. z polskim sprzętem do badania mózgu.
(23.05.2023)
10 . Polka na liście 100 Technologists to Watch
(07.04.2023)

Popularne pliki
1 . PITy 2020
(10.01.2021)
2 . PITy 2019
(12.02.2020)
3 . PITy 2018
(18.02.2019)
4 . PITy 2017
(15.02.2018)
5 . TeamViewer 13.0
(15.02.2018)
6 . Google Chrome 64
(15.02.2018)
7 . Mozilla Firefox 58.0.2
(15.02.2018)
8 . TeamViewer 12.0
(27.04.2017)
9 . PITy 2016
(07.02.2017)
10 . PITy 2015
(26.03.2016)


^ Wróć do góry ^
Powered by MRT Net 2004-2025.