

Wyniki badania przeprowadzonego przez „Computerworld” we współpracy z Google i ITMAGINATION wskazują, że polskie firmy i instytucje wciąż zachowują dystans wobec chmury obliczeniowej, a zarazem dostrzegają wiele korzyści, które wnosi ta technologia. Skąd bierze się i co oznacza ta sprzeczność?
Na podstawie wyników badania ustaliliśmy m.in., jak wykorzystują chmurę obliczeniową polskie organizacje, jakie są najważniejsze korzyści płynące z zastosowania technologii cloud oraz jakie są najpopularniejsze modele jej dostarczania. Wiemy, jakie dane najczęściej przetwarzają w chmurze polskie firmy oraz którzy spośród dostawców rozwiązań chmurowych cieszą się szczególną popularnością wśród menedżerów IT. Dodatkową wartość osiągnęliśmy poprzez zestawienie odpowiedzi udzielonych przez polskich respondentów z tymi formułowanymi przez zagranicznych menedżerów i specjalistów IT. Jakie są najciekawsze wnioski wynikające z badania?
Chmura adaptowana z rezerwą
Co czwarta polska organizacja (i blisko co druga działająca poza Polską) wdrożyła już rozwiązania chmurowe w swoim środowisku produkcyjnym. Na różnych etapach planowania i testowania tego typu rozwiązań jest blisko co trzecia z nich (31%).
Mimo dynamicznego wzrostu rynku usług chmurowych w Polsce rodzime firmy wciąż zachowują dystans do tej formy dostarczania informatyki: aż 44% z nich w ogóle nie planuje wdrażać chmury obliczeniowej. Dla porównania, analogicznej odpowiedzi udzielił zaledwie co dziesiąty spośród respondentów biorących udział w badaniu „Cloud Security Spotlight Report 2017”, do którego ustaleń nawiązaliśmy w niniejszym raporcie. Deklaracji co do braku planów w obszarze cloudcomputing udzieliło przy tym 35% przedstawicieli dużych firm i korporacji w Polsce oraz 49% respondentów wywodzących się z sektora MŚP. Z czego to może wynikać?
Bariery utrudniające adaptację chmury
Ponad połowa polskich respondentów wskazała, że dwie największe bariery utrudniające adaptację chmury obliczeniowej to:„ryzyka związane z utratą i wyciekiem danych” (54%) oraz „ogólne ryzyka związane z bezpieczeństwem” (52%). Analogicznych wskazań globalnych respondentów jest wyraźnie mniej; co trzeci z nich przyznaje, że adaptację rozwiązań cloudowych utrudniają ogólne ryzyka związane z bezpieczeństwem, zaś niewiele więcej niż co czwarty (26%), że to kwestia możliwości utraty i wycieku danych. Badani z polskich organizacji znacznie częściej wskazywali ponadto potencjalne komplikacje w zarządzaniu (27% w porównaniu do 13% respondentów raportu „Cloud Security”) oraz wewnętrzny opór i inercję (31% do 18%) w swojej organizacji.
„Klienci są coraz bardziej świadomi korzyści wynikających z chmury, ale obawa przed tym, co nieznane, jest naturalna. Kluczową rolę w jej adaptacji odgrywa edukacja i na tym się skupiamy, konsekwentnie prezentując jej możliwości i rolę w rozwoju nowoczesnego biznesu. W pokreśleniu poziomu jej bezpieczeństwa pomogło też Ministerstwo Finansów, które przetwarza dane zbierane w ramach JPK w chmurze Microsoft Azure” – mówi Krystian Mularczyk, Cloud Solutions Project Manager w Senetic.
Często wskazywanym problemem, zarówno przez polskich, jak i zagranicznych badanych, była także integracja z istniejącymi środowiskami (odpowiednio 39% i 27%). Nie powinno to dziwić, ponieważ wdrożone aplikacje chmurowe stają się częścią firmowego środowiska informatycznego. Zmiany czy aktualizacje wprowadzane przez dostawców w oferowanych usługach cloudowychgrożą naruszeniem stabilności architektury IT, co z perspektywy przedsiębiorstw może stanowić problem. „Trudności w integracji chmury obliczeniowej z istniejącym środowiskiem IT są realnym ryzykiem, dlatego bardzo ważna jest rola architekta rozwiązania, który powinien doradzić możliwe scenariusze działania” – podkreśla Bogusław Święcicki, CIO Grupy Atlas.
„W porównaniu z resztą świata, używamy w Polsce więcej rozwiązań in-house niż tych dostarczanych ‘z pudełka’. Nie można mieć o to pretensji, ponieważ rozwiązania te są często lepsze, zwłaszcza w przypadku konieczności wprowadzania dynamicznych zmian. Adaptację chmury obliczeniowej ułatwiłoby więcej otwartych, elastycznych możliwości po stronie dostawców” – dodaje Michał Głowiński, General Manager w HL Tech.
Analiza danych pozwoliła ustalić interesującą prawidłowość: polscy respondenci dostrzegają więcej problemów i trudności w adaptacji chmury obliczeniowej (średnia wskazań dla wszystkich odpowiedzi: 23%) niż zagraniczni (16%), zdając się zarazem dobrze rozeznawać w potencjalnych problemach. Dlaczego? Raptem 3% badanych nie umiało określić odpowiedzi na pytanie dotyczące barier. Wśród badanych spoza Polski wskaźnik ten był czterokrotnie wyższy (12%).
Polskie firmy są świadome korzyści z przetwarzania w chmurze
Uczestnicy badania „Computerworld”, którzy zdecydowali się na chmurę obliczeniową, wymieniali szerszy wachlarz korzyści osiągniętych w efekcie jej wdrożenia (każda firma otrzymała średnio 41% wskazań) niż zagraniczni (średnio 21%). Rozkład popularności poszczególnych odpowiedzi był przy tym w obu grupach zbliżony. Polscy respondenci wymieniali najczęściej: elastyczność i skalowalność zasobów (aż 75%), poprawę dostępności i ciągłości biznesu (64%) oraz przyspieszenie procesów (57%) i zwiększoną zwinność (56%). Zagraniczni respondenci, podobnie jak polscy, najchętniej wskazywali dwie pierwsze przytoczone odpowiedzi (odpowiednio 47% i 43%), w trzeciej kolejności zaś – redukcję kosztów (36%). Najrzadziej wskazywaną korzyścią było spełnienie wymogów regulacyjnych. Tę odpowiedź wybrało raptem 12% respondentów polskich i 13% zagranicznych.
Wydaje się, że polskie organizacje, które zdecydowały się na wdrożenie chmury obliczeniowej, precyzyjniej dostrzegają wyraźne korzyści w efekcie wdrożenia chmury – trudność w ich określeniu podniosło raptem 4% reprezentujących je respondentów. Co ciekawe, uczestnicy badania „Cloud Security” mieli z tym więcej kłopotów – niemożność jednoznacznego określenia korzyści z wdrożenia cloudcomputingu wskazał aż co czwarty ankietowany.
Warto zauważyć, że wśród polskich respondentów odpowiedzi związane z redukcją kosztów, przesunięciem wydatków na IT z modelu CAPEX (inwestycje) na OPEX (utrzymanie) czy powiązaniem modelu kosztowego ze zużyciem zasobów nie znalazły się nawet w pierwszej piątce najchętniej udzielanych wskazań. Powodów może być kilka. Po pierwsze, skalowalność i zarządzanie wynikającymi z tego kosztami jest faktycznie zaletą dla przedsiębiorstw, które mierzą się z dużą zmiennością obciążeń zasobów IT. Z ich perspektywy z pewnością tańsze będzie przesunięcie szczytowych obciążeń poza własną infrastrukturę zamiast utrzymywania stałej dostępności, np. kilkudziesięciu czy kilkuset gotowych na obsługę dodatkowego ruchu serwerów. Co innego w przypadku organizacji działających we względnie stabilnym środowisku – tu argument kosztowy może być wątpliwy, ponieważ dostawcy również potrzebują marginesu zysku.
Jak widać, koszty nie są najważniejszym argumentem za chmurą obliczeniową, nie są jednak także istotną barierą stojącą na drodze do adaptacji tego modelu IT. Brak funduszy jako utrudnienie określił niewiele więcej niż co czwarty (26%) spośród polskich respondentów oraz mniej niż co piąty (18%) przedstawiciel organizacji zagranicznych.
Modele dostarczania i dostawcy chmur obliczeniowych
Zarówno polskie, jak i globalne firmy wykorzystujące chmurę obliczeniową deklarują bardzo zbliżony, wysoki poziom udziału rozwiązań dostarczanych w modelu Software-as-a-Service (odpowiednio 66% i 67%). Jednocześnie wyniki badania „Computerworld”, Google i ITMAGINATION wskazują na zauważalnie niższy stopień penetracji modeli Platform oraz Infrastructure-as-a-Service wśród polskich organizacji (odpowiednio 22% i 30% vs. 38% i 50%).
„Wejście w model SaaS nie wymaga dużych integracji ani zmian infrastrukturalnych wewnątrz organizacji. Osiągnięcie korzyści biznesowej jest szybsze i prostsze – za cenę korzystania z rozwiązania ‘pudełkowego’ zamiast dedykowanego” – mówi Włodzimierz Bielski, Data Science Competency Manager w ITMAGINATION. „Modele IaaS i PaaS wymagają większych przygotowań i zaangażowania wewnętrznego IT, np. zestawienia VPN czy migracji maszyn wirtualnych na infrastrukturę dostawcy. W takich sytuacjach – zwłaszcza na początkowych etapach – wsparcie doświadczonego partnera technologicznego może oszczędzić czas i zmniejszyć ryzyko”.
Około 2/3 wartości rynku chmury publicznej w Polsce pokrywają różnego rodzaju usługi SaaS, i w tym zakresie nie ma istotnej różnicy między rynkiem polskim a rynkami zachodnimi. Widać natomiast niższy stopień wykorzystania platform (stosowanych przez polskie organizacje przede wszystkim w środowiskach testowo-deweloperskich) oraz infrastruktury w modelu chmurowym. Specyfiką polskich klientów jest także porównywanie rozwiązań chmurowych nie tyle między różnymi dostawcami cloudcomputingu, ile z dostępnymi rozwiązaniami Data Center, które z racji na rozdrobnienie tego rynku w Polsce cechuje silna presja cenowa, a co za tym idzie, korzystna cena końcowa dla klientów.
Wśród podstawowych aplikacji biurowych dostępnych w chmurze największą popularnością cieszą się u polskich klientów pakiety Microsoft Office 365 (48%) oraz Exchange Online (19%), usługa oferująca pocztę i kalendarz w chmurze. Rosnącą konkurencję w tym segmencie stanowi Google Suite (16%), korzystający z szerokiej popularności rozwiązań tego dostawcy wśród konsumentów. Najpopularniejszy pakiet rozwiązań IaaS na świecie to Amazon Web Services (51% wskazań), a w Polsce platforma Microsoft Azure (37%). Popularnością zarówno wśród polskich, jak i zagranicznych, organizacji cieszy się także Google Cloud (odpowiednio 22% i 21%).
Chmura pęcznieje danymi
Wiemy już, że udział chmury obliczeniowej w środowiskach IT polskich przedsiębiorstw jest o rząd wielkości niższy niż w przypadku ich zagranicznych odpowiedników. Co ciekawe, deklarujący zaangażowanie w chmurę uczestnicy badania „Computerworld” przechowują tam szersze zbiory danych niż respondenci w raportu „Cloud Security”. W tej pierwszej grupie średnia dla wymienionych w pytaniu odpowiedzi wyniosła 39%, w drugiej zaś 30%.
Zarówno polskie, jak i zagraniczne organizacje najchętniej przechowują w chmurze wiadomości e-mail (odpowiednio 63% i 44%). Wśród polskich respondentów szczególnie chętnie przenoszone w chmurę są także dane dotyczące sprzedaży i marketingu (44%), a wśród zagranicznych firm dane klientów (39%, ex aequo ze wskazaniem polskich badanych).
źródło: google via itmaginationJeśli chcesz otrzymywać wyczerpujące informacje z serwisu MRT Net, zaprenumeruj nasz Newsletter