

Mercedes-Benz zapowiedział inwestycję na poziomie 1,3 mld euro w fabrykę w Jaworze produkującą elektryczne samochody dostawcze. Ministerstwo Rozwoju i Technologii podało, że zatrudnienie osiągnie ponad 2500 osób. Mercedes-Benz będzie produkował w Jaworze duże samochody dostawcze (furgon) oparte na architekturze VAN.EA (Van Electric Architecture).
Mercedes-Benz zainwestuje miliardy w fabrykę elektrycznych dostawczaków w Jaworze. - Naszą ambicją jest oferowanie najbardziej pożądanych samochodów dostawczych i usług. W tym celu musimy być wysoce innowacyjni i konkurencyjni we wszystkich obszarach. Jednocześnie musimy chronić naszą działalność w perspektywie długoterminowej. Kluczowym czynnikiem sukcesu jest dostosowanie naszej europejskiej sieci produkcyjnej - powiedział Mathias Geisen, szef Mercedes‑Benz Vans. - Decyzja dla Jawora w Polsce to kolejny kamień milowy na drodze do elektromobilności. Nie tylko repozycjonujemy nasze produkty, ale także zabezpieczamy cały łańcuch wartości na przyszłość: od zaopatrzenia, przez produkcję, po logistykę i sprzedaż.
Dlatego inwestujemy w VAN.EA, naszej nowej architekturze w pełni elektrycznych samochodów dostawczych. W ten sposób zapewnimy sobie również w przyszłości wiodącą pozycję w dziedzinie w pełni elektrycznych lekkich samochodów dostawczych. Jednocześnie zachowujemy długoterminowe perspektywy istniejących zakładów w Europie. Jawor nowym członkiem sieci produkcji samochodów dostawczych Mercedesa. - Podpisaliśmy memorandum o porozumieniu z polskim rządem i innymi polskimi partnerami gospodarczymi.
To pokazuje, że wykorzystujemy doskonałe warunki i wspólną infrastrukturę w powstałej jaworskiej lokalizacji do budowy nowego zakładu do produkcji samochodów dostawczych – mówi Geisen. - Ponieważ elastycznie produkujemy samochody dostawcze z napędem spalinowym i elektrycznym we wszystkich naszych istniejących fabrykach, w Jaworze zbudujemy naszą pierwszą fabrykę napędzaną wyłącznie energią elektryczną. W ten sposób wyznaczamy nowe standardy i idziemy naprzód na naszej drodze do zrównoważonej, w pełni elektrycznej mobilności. W przyszłości mają tam być produkowane duże samochody dostawcze (model zamknięty/furgon) na bazie VAN.EA.
Konsekwentnie koncentrując się na produkcji w pełni elektrycznych samochodów dostawczych, Mercedes-Benz Vans dąży do osiągnięcia przewagi w zakresie wydajności, a tym samym do znacznej poprawy konkurencyjności. Ustanowiona lokalizacja umożliwia dywizji Van optymalizację kosztów i łańcucha dostaw oraz energooszczędną produkcję samochodów dostawczych nowej generacji. Decyzja o lokalizacji i konkretnej realizacji projektu zależy jeszcze od ostatecznego spełnienia różnych warunków ramowych, w tym przyznania pomocy na inwestycję w Jaworze. Mercedes-Benz Cars od 2019 roku produkuje w Jaworze silniki spalinowe, a od 2021 roku akumulatory.
Przyszła wizja fabryk Mercedes-Benz Vans w Europie uzgodniona We wrześniu 2022 r. Mercedes‑Benz Vans ogłosił, że chce dostosować europejską sieć produkcyjną w pełni elektrycznych samochodów dostawczych w oparciu o platformę VAN.EA. Odpowiedni przedstawiciele pracowników i kierownictwo lokalizacji uzgodnili zatem przyszłe wizje zakładów w Düsseldorfie, Ludwigsfelde w Niemczech i Vitorii w Hiszpanii. Za zgodą stron układu zbiorowego wynegocjowano porozumienia zakładowe dla wszystkich zakładów, które jasno wskazują dalszy kierunek przekształceń. Fabryka Mercedes-Benz w Düsseldorfie produkuje już obecną generację Sprintera i eSprintera (model zamknięty/furgon). Od drugiej połowy 2023 roku na rynku pojawi się następna generacja eSprintera.
Ponadto otwarte oznaczenia modeli (platforma dla producentów nadwozi lub pojazdów platformowych) dużego vana będą w przyszłości budowane na bazie VAN.EA. Otwarty model obecnej generacji Sprintera jest produkowany w zakładach Mercedes‑Benz Ludwigsfelde od 2018 roku. Od wiosny 2024 roku będzie tam produkowany nowy eSprinter tego typu modeli. Ponadto firma utworzy fabrykę w Ludwigsfelde jako centrum kompetencyjne w zakresie personalizacji eVan. Fabryka Mercedes-Benz w Vitorii w Hiszpanii produkuje średnie samochody dostawcze marki Mercedes-Benz. Portfolio produktów obejmuje Klasę V, EQV, (e)Vito i (e)Vito Tourer.
Od połowy dekady będzie tam również produkowany średniej wielkości van oparty na czysto elektrycznej platformie modułowej VAN.EA. W pełni elektryczne samochody dostawcze oparte na nowej modułowej platformie VAN.EA Dzięki nowej architekturze VAN.EA (Van Electric Architecture) Mercedes-Benz Vans przyspiesza transformację w kierunku dostawcy z w pełni elektrycznym portfolio produktów. VAN.EA jest podstawą wszystkich eVanów Mercedes-Benz w średnim i dużym segmencie, który pojawi się na rynku od 2025 roku.
źródło: mercedesJeśli chcesz otrzymywać wyczerpujące informacje z serwisu MRT Net, zaprenumeruj nasz Newsletter