Atak był możliwy, ponieważ dealer wyposażał sprzedawane przez siebie samochody w system umożliwiający ich zdalne zablokowanie (Webtech Plus).
System składa się z systemu komputerowego w którym bezprzewodowo meldują się samochody, a raczej małe czarne pudełeczka w nich zainstalowane. Jeśli podczas połączenia z centralą samochód otrzyma informację, że jego właściciel zalega z ratami lub samochód został zgłoszony jako skradziony, aktywuje się funkcja unieruchamiająca auto. "Hackowanie samochodów" - jak to możliwe?
Samochodowy włamywacz, 20 letni Omar Ramos-Lopez wcześniej pracował u dealera do którego systemów informatycznych się włamał.
* Dlaczego doszło do ataku? Motywem była zemsta, Omar został zwolniony z pracy na miesiąc przed atakiem.
* Dlaczego atak się powiódł? Bo Omar znał hasło kolegi z pracy i zalogował się z domu na jego konto.
* Dlaczego udało się go złapać? Bo nie skorzystał z rady agenta ABW i nie stunelował się przez Chiny, więc zdradził go adres IP.
Wielkie WTF?
W całej sprawie zaskakuje mnie kilka rzeczy:
Primo, media nazywają tego wandala hackerem... Ciekawe kiedy oszustów na Allegro zacznie nazywać się hackerami, tylko dlatego, że posłużyli się komputerem do popełnienia przestępstwa?
Secundo, właściciele samochodów, którym Omar zrobił kuku nie wiedzieli co się dzieje. Co jest? Nie czytają umów? Większość nawet nie zdawała sobie sprawy, że "zasila" ze swojego akumulatora samochodowego backdoora... Szczęśliwie twórcy systemu unieruchamiającego nie zrobili security faila: system nie zadziała jeśli samochód jest w ruchu. To dobrze, bo mielibyśmy sytuację odwrotną do problemów Toyoty.
Tertio, atak był możliwy, ponieważ Omar znał hasło do systemu... Tak więc taki z niego hacker, jak z ./kodzika exploit... Kiedy pracodawcy nauczą się, że po zwolnieniu administratora (pracownika komputera) nie wystarczy zmienić tylko i wyłącznie jego hasła? Wypadałoby zmienić także inne, które może znać...
...i po czwarte (jak mawiał mój nauczyciel fizyki ;-) to Omar jest cieniastem w obliczu polskiego 14-latka, który wykolejał tramwaje za pomocą domowej roboty pilota do przestawiania zwrotnic...
źródło: niebezpiecznik
Jeśli chcesz otrzymywać wyczerpujące informacje z serwisu MRT Net, zaprenumeruj nasz