

Android Automotive jest kluczowym elementem rewolucji SDV - Software Defined Vehicles. Czym jest, z czego się wywodzi i do czego służy?
Samochody osobowe już od wielu lat wyróżniają się nie tylko wyglądem, jakością wykonania czy silnikiem. Kluczowym elementem są też dodatki z zakresu nowych technologii – wyrafinowane funkcje łączące sprzęt z oprogramowaniem, a także systemy infotaiment. Tradycyjnie systemy informacyjno-rozrywkowe w samochodach były domeną samych producentów, którzy tworzyli własne, często niezbyt intuicyjne i słabo działające oprogramowanie. Wystarczy przypomnieć starsze wersje Mercedes Benz NTG, iDrive 7 oraz starsze, pierwsze audi MMI czy infotaiment ze starszych Volvo bazujący na smartfonowym Androidzie. To właśnie niska jakość natywnych rozwiązań przyczyniła się do ogromnej popularności systemów projekcji ekranu telefonu, takich jak Android Auto czy Apple CarPlay.
Android Auto, wprowadzony na rynek w 2015 roku, działa jako platforma uruchamiana na telefonie użytkownika. Pozwala ona na wyświetlanie interfejsu dostosowanego do warunków samochodowych na kompatybilnym ekranie w aucie przez połączenie USB lub łączność bezprzewodową Wi-Fi/Bluetooth. Aplikacje działające w Android Auto to w zasadzie aplikacje telefoniczne z dodanymi usługami, które Android Auto wykorzystuje do wyświetlania interfejsu na ekranie samochodu. Android Auto bywa postrzegany jako “plaster” na problem słabego natywnego oprogramowania inforozrywki. Wielu użytkowników aut z funkcją Android Auto lub Apple CarPlay praktycznie nie korzysta z wbudowanego systemu infotaiment – służy on jedynie do zmiany ustawień w aucie oraz uruchamiania Android Auto/CarPlay.
Google już lata temu dostrzegło potrzebę dostarczenia na rynek bardziej zintegrowanego rozwiązania. W marcu 2017 roku Google ogłosiło system Android Automotive OS (AAOS). AAOS został opracowany przez Google i Intel we współpracy z producentami samochodów, takimi jak Volvo i Audi. Celem było stworzenie kodu operacyjnego, na podstawie którego producenci pojazdów mogliby rozwijać własne dystrybucje systemów inforozrywki.
AAOS to pełnoprawny system operacyjny działający bezpośrednio na sprzęcie w samochodzie, w przeciwieństwie do Android Auto, który bazuje na smartfonie. AAOS nie jest odgałęzieniem ani równoległym systemem Androida, lecz korzysta z tej samej bazy kodu, co Android dla telefonów czy tabletów. Rozszerza on platformę Android o wsparcie dla wymagań, funkcji i technologii związanych z motoryzacją. Co ważne Android Automotive jest wysoko plastyczną platformą. Podobnie jak w przypadku smartfonów, to producent odpowiedzialny jest za jego implementację. W związku z tym interfejs użytkownika może różnić się w zależności od auta. Podobnie wygląda dostępność wybranych funkcji.
Pierwszym samochodem z wbudowanym Android Automotive był Polestar 2, ogłoszony w lutym 2018 roku i dostępny od lipca 2020 roku. Następnie do partnerstwa w zakresie Android Automotive dołączali kolejni producenci: Sojusz Renault–Nissan–Mitsubishi (od 2021), General Motors (od 2021), Ford (od 2023), Lucid Motors (Lucid Air), Honda (od 2022), BMW/Mini (od 2023), Volkswagen Group (przyszły system One.Infotainment), Porsche (przyszłe modele), oraz Hyundai Motor Group. Dostępne są różne wersje AAOS, w tym 11, 12, 13, 14, a także przyszła wersja 15. Android Automotive OS 14, wprowadzony w maju 2023, dodał nowe możliwości integracji aplikacji nawigacyjnych z zestawem wskaźników i obsługę wielu ekranów.
Kierunek “Software Defined Vehicle” (Pojazd definiowany oprogramowaniem)
AAOS to pełna platforma typu open source, która działa bezpośrednio na sprzęcie w samochodzie. Ma ona na celu obsługę nie tylko zadań inforozrywkowych, takich jak wiadomości, nawigacja czy odtwarzanie muzyki, ale także funkcji specyficznych dla pojazdu, np. sterowania klimatyzacją. Dzięki warstwie abstrakcji sprzętu pojazdu (VHAL – Vehicle Hardware Abstraction Layer), Android Automotive może komunikować się z sieciami wewnętrznymi pojazdu, takimi jak magistrala CAN. To umożliwia głębszą integrację oprogramowania z funkcjami samochodu, czyniąc go bardziej zależnym od oprogramowania i pozwalając na dostosowywanie doświadczeń użytkownika w sposób, który nie był możliwy przy prostych systemach inforozrywki czy projekcji telefonu. Ta otwartość i możliwość dostosowania przez producentów, w połączeniu z dostępem do danych i funkcji pojazdu, są kluczowymi elementami idei pojazdu definiowanego oprogramowaniem.
źródło: google
Zalety Android Automotive
Niezależność od smartfona: AAOS działa bezpośrednio na sprzęcie pojazdu, nie wymagając połączenia z telefonem.
Głębsza integracja z pojazdem: Może kontrolować funkcje samochodu, takie jak klimatyzacja, i komunikować się z wewnętrznymi sieciami pojazdu poprzez VHAL.
Pełna platforma: Jest to kompletny, wbudowany system operacyjny typu full-stack.
Otwartość i możliwość dostosowania: AAOS jest platformą open source (AOSP), którą producenci mogą modyfikować, tworząc własne dystrybucje i personalizując interfejs.
Dostęp do aplikacji: Samochody z AAOS (szczególnie te z licencjonowanymi Google Automotive Services – GAS) mają dostęp do ograniczonej liczby aplikacji ze Sklepu Google Play, zaprojektowanych z myślą o użytkowaniu w samochodzie
Znane narzędzia dla deweloperów: Wykorzystuje standardowy framework, język i API Androida, co ułatwia deweloperom tworzenie aplikacji.
Potencjał doskonałego UX: Wdrożenia przez producentów, którzy poświęcili odpowiednią uwagę projektowaniu (np. Polestar, Volvo), są chwalone za intuicyjność, responsywność i estetykę, zbliżoną do doświadczeń znanych z Tesli czy Riviana.
Nowe możliwości nawigacji (AAOS 14+): Integracja nawigacji z zestawem wskaźników i obsługa wielu ekranów.
Mapy offline i funkcje nawigacyjne: Aplikacje jak Sygic GPS Navigation oferują mapy offline, nawigację głosową, ostrzeżenia o ograniczeniach prędkości i informacje o ruchu drogowym, dostępne bezpośrednio w systemie pojazdu.
Profile użytkownika: Możliwość tworzenia profili kierowców z indywidualnymi ustawieniami
Wady Android Automotive
Zróżnicowana jakość implementacji: Ze względu na swobodne podejście Google jakość systemów AAOS wdrożonych przez różnych producentów jest bardzo nierówna. Niektóre implementacje są krytykowane za brak intuicyjności, przestarzały wygląd i poczucie “doklejonego na siłę” oprogramowania.
Problemy z planowaniem tras EV z ładowaniem: W niektórych implementacjach, zwłaszcza na konkretnych rynkach (np. w Polsce), system nawigacji oparty na Google Maps w AAOS ma problem z wyświetlaniem wszystkich dostępnych stacji ładowania od różnych operatorów (np. brak Orlenu czy Greenway). Planowanie tras z ładowaniem bywa niedopracowane.
Ograniczona dostępność i jakość aplikacji: W Sklepie Play dla AAOS dostępnych jest mniej aplikacji niż na telefonach, a niektóre popularne aplikacje są niedostępne (np. Netflix, Apple Music, większość komunikatorów i mediów społecznościowych). Aplikacje dostępne w AAOS mogą mieć ograniczoną funkcjonalność w porównaniu do ich wersji telefonicznych (np. YouTube Music bez opcji wyłączenia autoplay). Google pracuje nad ułatwieniem deweloperom przenoszenia aplikacji, wprowadzając różne “poziomy” aplikacji (car-ready, car-optimized, car-differentiated).
Problemy z synchronizacją danych: Synchronizacja danych użytkownika, takich jak zalogowane konta czy stan odtwarzania podcastów, może wymagać dodatkowych kroków lub ręcznego logowania w samochodzie, nawet jeśli użytkownik jest zalogowany na swoim koncie Google.
Brak fizycznych elementów sterujących: W niektórych samochodach brakuje fizycznych przycisków do często używanych funkcji (np. głośność, wycieraczki), co wymusza korzystanie z ekranu dotykowego i nawigację po menu, co może być mniej intuicyjne i odwracać uwagę od prowadzenia.
Wiele zależy od producenta
Android Automotive OS jest platformą typu open source, co daje producentom samochodów znaczące możliwości personalizacji. Korzystając z bazy kodu AOSP, mogą oni rozwijać unikalne wersje systemu dostosowane do swoich potrzeb i identyfikacji marki. Producent może wdrożyć sam czysty AOSP (jak Stellantis w niektórych modelach, Lucid Motors, BMW w części wdrożeń, VW Group) lub licencjonować Usługi Google Automotive (GAS), które obejmują dostęp do Map Google, Asystenta Google, Sklepu Google Play i innych usług Google (jak robią to Volvo, Renault, Ford, GM i inni). Implementacje bez GAS często korzystają z alternatywnych sklepów z aplikacjami (np. Aptoide w BMW OS 9, sklep VW/Harman).
Producenci mają możliwość modyfikowania wyglądu systemu, menu ustawień samochodu, ikon, paska narzędzi i innych elementów interfejsu, często wykorzystując bibliotekę Car UI. Mogą również tworzyć własne, niestandardowe interfejsy, jak pokazują przykłady Volvo/Polestar czy GM/Honda. Dzięki VHAL, producenci mogą integrować sterowanie specyficznymi funkcjami samochodu (np. HVAC, profile kierowcy) z systemem informacyjno-rozrywkowym opartym na AAOS
Platforma zapewnia mechanizmy bezpieczeństwa i obsługę aktualizacji OTA (Over-The-Air). Auta mogą aktualizować się automatycznie np. w czasie bezczynności.
Android Automotive kluczowym elementem SDV
Aktualnie Android Automotive jest monopolistą na rynku. Konkurencyjne rozwiązanie od Apple dopiero zostanie wdrożone na rynek, a producenci nie kwapią się do współpracy w zakresie infotaiment. Obecne auta budowane są albo na własnych rozwiązaniach, albo na Android Automotive.
Android Automotive to znaczący krok w kierunku bardziej zintegrowanych i funkcjonalnych systemów inforozrywki samochodowej, dający producentom szerokie pole do personalizacji. Pomimo pewnych niedociągnięć w obecnych implementacjach (zwłaszcza w zakresie planowania tras EV i dostępności aplikacji), platforma ma potencjał do stworzenia przyszłych, wysoce spersonalizowanych i w pełni zintegrowanych systemów w pojazdach definiowanych oprogramowaniem. To również kolejny krok do tego, aby w autach oferować dodatkowe funkcje w trakcie cyklu życia produktu – zupełnie jak w naszych smartfonach czy laptopach.