Logowanie

Ukryj panel

Strona główna
MRT Net
Reklama
Logowanie
Nick :
Hasło :
 Zapisz
Rejestracja
Zgubiłeś hasło ?

Kamerki internetowe.

Panel sterowania
MRT Net
Aktualności
Artykuły
Archiwum
Czas na narty !
Czas na rower !
Zwiedzaj Kraków
Plikownia
Linki
Kalendarz
Galeria
Radio Online
Gry Online
Twój YouTube!
Ankiety
Newsletter
RSS
Księga gości
Wyszukiwarka
Kontakt

Reklama
MRT Net

40% zniżki karnet w PKL.

Partnerzy

Wyszukiwarka
Zaawansowane szukanie

Chmura Tag'ów
Microsoft Programy Samsung Wave Android Bada Aktualności Linki Nowości Informacje Fotografia T-Mobile Technologie Adobe Specyfikacje Galaxy Premiera Zapowiedzi Intel Nvidia Kraków Architektura Biotechnologia Chip System Nawigacja Galileo Gps Windows Linux Galeria Software Hardware Top 500 Superkomputery Serwer Wirtualizacja Flash Pamięci Internet Plikownia YouTube Gry Radio Amd Panasonic Nokia Nikon Sony OS Cloud Computing Red Hat Enterprise Toshiba LTE 4G Lockheed Martin Motorola IBM Internet Explorer 11 Grafen Wirtualna Mapa Krakowa Lamusownia Kraków DVB-T2 TeamViewer 13.0 Fifa 2018 Trasy rowerowe Pro Evolution Soccer 2018 Mozilla Firefox Pity 2017 Rakiety NSM Windows 8 Sony Xperia Tablet S LEXNET Samsung Galaxy S9 Dworzec Główny Kraków PKP Windows Phone Windows 10 Microsoft Lumia 950



  Samoloty rejsowe są obecnie wykorzystywane do gromadzenia danych, które pomagają naukowcom.
Artykul
Kategoria : Nowe technologie
Dodany : 21.06.2013 15:49
Komentarze : 0



Samoloty rejsowe są obecnie wykorzystywane do gromadzenia danych, które pomagają naukowcom mierzyć stężenie gazów cieplarnianych i aerozoli oraz cząstki chmurowe. Taka skala i ilość zbieranych danych byłyby niemożliwe do osiągnięcia jedynie za pomocą samolotów badawczych.

W toku projektu IAGOS-ERI (Samolot rejsowy na rzecz globalnego systemu obserwacji - Europejska infrastruktura badawcza) opracowane zostały nowoczesne instrumenty do systematycznych pomiarów danych atmosferycznych in situ. Te dane mają kluczowe znaczenie dla badań nad klimatem, monitorowania emisji, prognozowania pogody i jakości powietrza.

Projekt, finansowany ze środków unijnych na kwotę ponad 3 mln EUR, opiera się na 20 latach doświadczeń naukowo-technologicznych zebranych w ramach wcześniejszych przedsięwzięć badawczych wspieranych przez UE: MOZAIC (Pomiary ozonu i oparów wodnych z samolotu rejsowego Airbus) i CARIBIC (Samolot cywilny do systematycznego badania atmosfery za pomocą zestawu instrumentów). Dzięki temu prace nad projektem mogły bazować na rosnącej społeczności instytucji badawczych i linii lotniczych w ramach międzynarodowego konsorcjum 15 partnerów.

Niemniej planowane są działania globalne. IAGOS-ERI ma być operatorem rozproszonej infrastruktury do długofalowych obserwacji składu atmosfery. Będzie to możliwe dzięki flocie 10-20 samolotów rejsowych dalekiego zasięgu, eksploatowanych przez uznane linie lotnicze. Zespół pragnie zachęcić więcej linii lotniczych do zastosowania instrumentów IAGOS-ERI i nawiązać globalną współpracę. Pomogłaby ona naukowcom pogłębić wiedzę o jakości powietrza i zmianach atmosferycznych na świecie.

Dr Andreas Volz-Thomas z Instytutu Energii i Badań nad Klimatem przy Forschungszentrum Jülich (GmbH) w Niemczech, kierownik grupy badawczej, zauważył: "Zamontowaliśmy już sprzęt IAGOS na samolotach Lufthansy i China Airlines. Kolejnymi będą maszyny Air France, Cathay Pacific i Iberia Airlines. Do końca tego roku pięć samolotów będzie mieć na swoim pokładzie nasze instrumenty".

Jak podkreśla, spełnienie standardów bezpieczeństwa lotniczego i wymogów badawczych stanowi ogromne wyzwanie inżynieryjno-naukowe. Dr Volz-Thomas wyjaśnia: "Właśnie wróciliśmy z Malty, gdzie testowaliśmy instrumenty na samolocie Lufthansy pod kątem bezpiecznego funkcjonowania. Co sześć miesięcy sprzęt w samolocie jest wymieniany w celu przeprowadzenia konserwacji i zapewnienia jakości. Dane dotyczące ozonu i tlenku węgla są analizowane we Francji, a dane o tlenkach azotu, oparach wody i aerozolach są opracowywane w Niemczech, natomiast pomiary cząstek chmurowych w Zjednoczonym Królestwie. To dosyć złożony proces. Aczkolwiek umożliwia nam utrzymywanie kompleksowej bazy danych z badań nad klimatem i jakością powietrza".

Projekt zakończy się w drugiej połowie bieżącego roku, ale dzięki funduszom krajowym, zespół IAGOS-ERI będzie kontynuować swoje prace nad monitorowaniem atmosfery, przygotowując między innymi nowatorskie systemy obserwacji atmosfery do montowania na różnych modelach samolotów.


źródło: IAGOS-ERI
  



^ Wróć do góry ^
Powered by MRT Net 2004-2024.